hulpvraag voorbeelden coaching

Hoe een hulpvraag doelgericht aanpakken tijdens een coaching (+ voorbeelden van vragen)

Door Ingrid Stoop – Ontwikkelaar MatriXmethode

Hoe een hulpvraag doelgericht aanpakken tijdens een coaching (+ voorbeelden van vragen)

Facebook
Linkedin


Herken je dat tijdens een coaching op een hulpvraag iedere coachingsmethode anders werkt? Er zijn duizenden voorbeelden en vormen van coaching zoals: life coaching, business coaching, voetbalcoaching datingcoaching, etc. De meeste coachingsmethodes zijn gericht op het laten behalen van doelstellingen van de cliënt.

Welke methodes zijn krachtig in het opruimen van blokkades?

Blokkades kunnen verschillende oorzaken hebben. Denk aan de angst om te spreken in het openbaar en je erg zenuwachtig te voelen. Andere voorbeelden van angsten zijn bijvoorbeeld rijangst of vliegangst. Soms is dit te herleiden naar een gebrek aan zelfvertrouwen en het kan ook een nare gebeurtenis zijn geweest of een doemscenario.

Of het gebrek aan zelfvertrouwen. Mensen komen al snel in het spectrum terecht van trauma’s of angsten. Tijdens trajecten verschuift het bereiken van een doel dan naar het aanpakken van een mentale hulpvraag.

Er kan veel tijd verloren gaan wanneer er een blokkade in de weg zit door een nare gebeurtenis. Veel mensen weten dit niet omdat nare gebeurtenissen worden verstopt of onderdrukt door het menselijk brein. Vaak betekent dit dat er gepraat moet worden over het probleem en het doel binnen de coaching niet bereikt kan worden. Iemand glijdt weer terug naar zijn oude patronen.

hulpvraag voorbeeld coaching

Ik heb vanaf 1991 als een van de eerste kindercoaches ontdekt dat je door het stellen van vragen het denkbeeldige brein kunt gebruiken om blokkades door de cliënt zelf op te laten ruimen.

Een voorbeeld daarvan is: de jongen van 8 had leerproblemen. Door de visueel onthouden informatie in zijn brein opnieuw te organiseren (rescripten) bracht hij de informatie op een juiste manier samen en hij kreeg weer plezier in het leren. Zijn leerprestaties verbeterden.

Door de informatie door de persoon zelf in het brein te rescripten is de herinnering er nog wel, maar heeft het geen negatieve lading meer.

Ook ontdekte ik door het stellen van vragen dat de beelden van nare gebeurtenissen ook kunnen worden beïnvloed. Door de persoon zelf. Ook het geluid, het gevoel, de reuk, de smaak en de gedachtes die daaraan gekoppeld zijn.

Door de informatie door de persoon zelf in het brein te rescripten is de herinnering er nog wel, maar heeft het geen negatieve lading meer.

Hoe zou het zijn als je zelf in staat bent als professional via een gespreksmethodiek obstakels op te laten lossen door de hulpvrager binnen de sessie(s)?

De cliënt is met deze gespreksmethodiek zelf in staat om het eigen probleem zelf op te lossen. Zonder dat de cliënt alles hoeft te vertellen of te delen over wat er zich precies tot in detail in het hoofd afspeelt.

Welke gesprekstechniek is dat en hoe kan je mentale hulpvragen succesvol aanpakken? Diverse quotes, ervaringen en modellen worden gedeeld in dit artikel. Zonder dat tijdens een gesprek met de professional in de zorg, het onderwijs, sociaal werk, hulpverlening of psychologen inhoudelijk gepraat hoeft te worden over het probleem.

Waarom is de aanpak van de hulpvraag in minder tijd mogelijk dan men gewend is? Ontdek in de volgende voorbeelden dat het mogelijk is zonder langdurige gesprekken te voeren.

Krijg alvast, met de volgende animatie, inzichten in hoe dat werkt:

In de bovenstaande video heb je gezien waarom het niet nodig is dat iemand hoeft te praten over de beelden die de persoon heeft onthouden.

Waar ligt de grens over het delen van informatie? Wanneer ben je coach, hulpverlener of therapeut? Het lijntje is erg dun. Er is altijd een reden waarom iemand liever de inhoud van het probleem privé houdt. Verderop in dit artikel ontdek je wat de ervaringen en voordelen zijn, zowel voor cliënten als professionals.

Wat is een hulpvraag?

Wat is de betekenis van een hulpvraag? Iedere professional in de zorg (GGZ), hulpverlening, maatschappelijk werk en onderwijs is bezig, met eigen expertise en ervaringen, om mensen met allerlei soorten hulpvragen/problemen snel en doelgericht te helpen. Ieder mens is uniek, niemand past in een hokje en ook werkt niet alles voor iedereen. De aanpak is dus altijd maatwerk en samenwerking tussen hulpvrager en hulpverlener.

Alle mensen en ook alle hulpvragen zijn divers. Er kan sprake zijn van een vol hoofd, een leerprobleem, nare herinneringen, doemscenario’s, slecht slapen, piekergedachten etc.

Kinderen, jongeren en volwassenen geven vaak aan een vol hoofd te hebben waar van alles afspeelt waar ze niet over durven, kunnen, mogen en willen vertellen. Het niet hoeven praten is voor velen nog onbekend.

Er zijn professionals handelingsverlegen om de rode draad te ontdekken. Of doelgericht naar de kern van het probleem te gaan zonder er woorden aan te laten geven. Velen zijn gewend om juist veel verhaal te horen en te noteren in dossiers.

De eerste belangrijke stap is de duidelijkheid dat iemand daadwerkelijk hulp wil. Dat iemand zelf een eigen hulpvraag heeft.

Hoe vaak komt het voor dat iemand anders zegt dat de ander hulp nodig heeft? De interventietechniek die wordt toegepast is wat past bij de hulpvrager. Later meer hierover.

coaching matrixmethode

Ontdek hoe je met simpele vragen effectieve gesprekken krijgt

  • Hoe je direct tot de kern komt van de hulpvraag, zonder te verdwalen in probleemverhalen
  • Hoe je blijvend positief resultaat krijgt en de persoon de regie behoudt
  • Waarom de interventie veilig inzetbaar is bij mentale hulpvragen


JA, COACHINGVIDEO’S BEKIJKEN

coaching matrixmethode

Ontdek hoe je met simpele vragen effectieve gesprekken krijgt

  • Hoe je direct tot de kern komt van de hulpvraag, zonder te verdwalen in probleemverhalen
  • Hoe je blijvend positief resultaat krijgt en de persoon de regie behoudt
  • Waarom de interventie veilig inzetbaar is bij mentale hulpvragen


JA, COACHINGVIDEO’S BEKIJKEN

Een hulpvraag is een vraagstuk die een cliënt zelf ervaart. Een blokkade of belemmering die in de weg zit om te komen tot een gewenst resultaat. Zo zijn er diverse voorbeelden van allerlei soorten klachten te benoemen.

Voorbeelden van hulpvragen (en psychologen aan het woord)

Als het gaat om psychische of mentale problemen, zijn er twee soorten mentale problemen:

  • Emotionele hulpvragen (EQ)
  • Cognitieve hulpvragen (IQ)

Lichamelijke klachten die niet of onvoldoende verklaard kunnen worden is de derde vorm van mentale problematiek:

  • Psychosomatische klachten, onverklaarbare lichamelijke (pijn)klachten

Omdat EQ en IQ gerelateerde hulpvragen te maken hebben met leer- en denkprocessen, worden deze apart van elkaar uitgelegd. Hoe dat precies zit, krijg je later ook uitgelegd, samen met de bijbehorende video’s.

In de volgende video deelt een psycholoog de werking van deze vraagtechniek bij nare gebeurtenissen, zoals angsten:

Er zijn meer psychologen die merken dat hulpvragen veilig worden aangepakt, zonder dat het nodig is om inhoudelijk over het probleem te praten. Veel cliënten geven aan een vol hoofd te ervaren.

Kinderen, jongeren en volwassenen, zowel hulpverleners als hulpvragers krijgen dagelijks veel informatie te verwerken. De maatschappelijke druk wordt steeds hoger. Hoofden raken overvol, problemen complexer.

Natuurlijk vertelt de hulpvrager dat er een probleem is, dat lees of hoor je in de intake. Wanneer het een nare gebeurtenis is, of een doemscenario dan is dat wat de hulpvrager meteen ziet als die daar de focus op heeft.

Hoofden raken overvol, problemen complexer.

Die specifieke informatie tot in detail over wat er precies op het plaatje staat wordt bij deze interventie niet gedeeld met de hulpverlener.

De hulpvrager zelf heeft en houdt grip op hoe het onthouden is. Er gaat veel tijd verloren met het uitvragen hoe, wanneer, met wie, waar, waarom en het probleem wordt vaak meer en meer complex. Ook wanneer de focus, op dat specifieke onthouden moment, verdwijnt.

Daarom deelt de volgende begeleidende psycholoog haar beweegredenen om een gespreksmethodiek te beheersen waarbij haar cliënt niets hoeft te delen en zelf de regie behoudt:

Hulpvragen bij emoties

De focus op een naar moment, herinnering of doemscenario roept een specifieke emotie op. Dat kan bijvoorbeeld boosheid, angst of verdriet zijn.

Deze beelden die herinnert worden of al bedacht zijn voor in de toekomst hebben een emotionele lading die kan bestaan uit geluid, gevoel, reuk, smaak of gedachte. Dat is voor iedereen anders.

Zou je zelf alles delen wat er zich in je hoofd afspeelt?

Per specifiek fragment van een (heftige, ingrijpende, nare) gebeurtenis of doemscenario spelen namelijk diverse interpretaties van de beleving een rol.

Weet of herken je dat mensen soms liever niet over het probleem praten? Of zijn ze er wars van om het steeds weer te moeten vertellen? Het kan zijn dat iemand alles al aan diverse zorg- of hulpverleners heeft verteld en zelfs daardoor zorg of hulpverleningsmoe is geworden. Of uberhaupt geen zin heeft om wat er zich in het hoofd afspeelt met iemand te delen. Het probleem blijft echter in het hoofd van de persoon rondspoken. De hulpvrager blijft er last van houden. Hoe vervelend is dat?

Er zijn vaak een aantal redenen:

  • Schaamte: uit schaamte praat iemand liever niet over het probleem, want het gevoel kan ontstaan dat iemand daarover een negatief oordeel heeft of er wordt herinnerd aan de situatie
  • Angst: iemand kan een angst hebben om een heftige, pijnlijke of vervelende situatie te herbeleven wanneer hij/zij erover gaat praten
  • Onderschatting: soms lijkt een bepaalde herinnering onschuldig, terwijl het veel impact heeft op het (dagelijks) leven

En wanneer je zelf hulpvrager zou zijn; waarom zou de ander ook alles van jou moeten weten? Zou je zelf alles delen waar je je mee bezighoudt? Wat er zich in je hoofd afspeelt?

Het gevolg: het echte probleem blijft beladen aanwezig. De mentale blokkades en belemmeringen weerhouden de cliënt om de beoogde doelen te realiseren. Problemen stapelen zich op, worden complexer en ermee omgaan wordt steeds lastiger.

Slaapproblemen, concentratieproblemen, korte lontjes, we herkennen het allemaal wanneer het allemaal teveel wordt. En de problemen bewust of onbewust 24/7 meedraaien in het hoofd, stress veroorzaken en zelfs medisch onverklaarbare lichamelijke ongemakken ontstaan zoals hoofdpijn, rugpijn, kaakpijn etcetera.

hulpvraag coaching

Bij de herinnering van een ingrijpende, vervelende, heftige of nare situatie komt vaak het beeld als eerste op het netvlies. Ook kan er geluid, gevoel, reuk, smaak bij opkomen. En/of gedachtes.

Het MatriXemotiemodel is een praatplaat met uitleg die altijd wordt gebruikt om de hulpvraag te ontdekken van emotionele vraagstukken. Denk aan momenten van boosheid, verdriet of angst. Of irritatie, frustratie of andere emoties. En natuurlijk ook gewenste en fijne momenten. Die zijn ook belangrijk om te belichten.

  • Wat maakt iemand blij?
  • Wanneer alles mogelijk is, wat zou jij jezelf wensen?
  • En ook: wat is een krachtig moment waar jij nu nog steeds blij van wordt?

Onder deze afbeelding vind je een video waarbij je uitleg krijgt over dit model en het gebruik ervan bij emotionele problemen. Dit model ziet er als volgt uit:

emotiemodel matrixmethode

Dit model maakt mensen bewust dat er herinneringen en toekomstige momenten zijn. Leuke en minder leuke.
Het model is niet zomaar ontstaan. Juist door veel ervaring te krijgen in het begeleiden van mensen, zodat ze weer grip krijgen op het eigen hoofd, kwam dit model tot stand.

Kinderen begrijpen het ook wanneer het in de taal van het kind laagdrempelig wordt uitgelegd. Jongeren en volwassenen geven aan juist die simpele uitleg fijn te vinden

De volledige uitleg vind je in de video:

Enkele voorbeelden die te maken hebben met de toepasbaarheid van deze gespreksmethodiek bij emotionele hulpvragen:

Plaatje

Er kan bijvoorbeeld een heftig verkeersongeval door iemand veroorzaakt zijn, omdat die in slaap was gevallen. Uit schaamte praat diegene daar liever niet over met iemand.

Geluid

De stem van de pester galmt nog steeds, jaren na het voorval, door in het hoofd van de gepeste. De woorden die gezegd zijn maken nog steeds veel indruk.

Gevoel

Het nare gevoel in de maag als een soort van baksteen komt meteen omhoog wanneer de persoon terugdenkt aan de eerste wedstrijd voor het grote publiek. Hij maakte zich druk of het wel goed zou gaan en hij zag op tegen de tegenstander.

Smaak

Bij misbruik komt vaak een nare smaak voor. De herinneringen aan de zeer ingrijpende momenten zijn afschuwelijk.

Reuk

De moeder van de cliënt ruikt nog steeds de indringende geur van de wiet van haar overleden zoon.

Gedachte

Allerlei gedachtes spookten door het hoofd van de man die hem blokkeerden om de stappen te zetten die hij zo graag wilde zetten.

Een ander voorbeeld van een emotionele hulpvraag is:

Een ingrijpende gebeurtenis die de politieagent meemaakte. Aangekomen op de plek van het ongeval hoorde hij dat er een tweejarig kind bij betrokken was. Zelf vader van 3 kinderen waaronder ook een 2 jarige peuter greep hem dat aan. Hij handelde zoals hij professioneel handelt maar daarna kwam de klap.

Met zijn collega heeft hij op het bureau nog uitgebreid gesproken, het beeld bleef hem bij. Er was geen geluid behalve de sirene van de ambulance die aan kwam rijden. Zijn maag draait nog steeds om bij de herinnering van één van de meest ingrijpende herinneringen die hij ooit had in zijn werk. Er zijn zoveel meer nare situaties geweest, daar kan hij mee omgaan.  

Er is hem hulp aangeboden. Voor hem werkte het minder goed dan voor zijn collega’s die er wel baat bij hadden. Het beeld bleef. Hij is zich bewust dat de herinnering is zoals hij het heeft onthouden. De collega die bij een ander portier stond vertelde een ander beeld te hebben gezien.

Zo werkt het in ons hoofd.

We maken iets mee en onthouden het op een eigen wijze. Zo heeft ieder een andere beleving van situaties, van momenten van situaties. Die ene milliseconde die is bijgebleven.

Als het negatieve, fragment denkbeeldig wordt ontladen, geneutraliseerd en vervangen is het moment niet veranderd maar het heeft geen lading meer. Het beeld wordt altijd aangepakt, dat is immers hoe het herinnert wordt al bedacht is zoals het mogelijk zal gaan plaatsvinden.

Door middel van het stellen van specifieke vragen is het mogelijk om zonder herbeleving en de probleeminhoud te hoeven delen, de hulpvraag op een veilige wijze te verwerken. Zien, horen, voelen, ruiken, proeven en/of denken worden ontdaan van de lading door de persoon zelf zonder te vertellen wat er zich in het hoofd precies afspeelt.

In de video krijg je daar meer uitleg over:

Cognitieve hulpvragen

Cognitieve hulpvragen zijn problemen die te maken hebben met het (handiger) onthouden of herinrichten van informatie. Niet alleen kinderen en jongeren hebben te maken met cognitieve problemen, ook volwassenen hebben behoefte om te begrijpen hoe informatie denkbeeldig een logische plek krijgt in het brein.

Hoe handig zou het zijn wanneer het een vak op school zou zijn: leren HOE te leren?

Het komt vaak voor bij mensen met leerproblemen dat de basisinformatie niet is geautomatiseerd/gememoriseerd.
Basisinformatie zoals het alfabet, 26 letters zonder de afleidende plaatjes, het honderdveld en de tafels. Gewoon zoals ze zijn, zonder afleiding.

Niet alleen kinderen kampen met leerproblemen, zelfs juffen en meesters kunnen moeite hebben met taal en rekenen.
Ooit vertelde een schooldirecteur het alfabet niet te kennen en hij moeite had met lezen van lappen tekst.

Het automatiseren van taal en rekenen geeft een stevig fundament om nieuwe informatie te koppelen. Wanneer de tafels niet onthouden zijn wordt het uitrekenen van procenten lastig. En de breuken.

Quote van een docent (de video van Margreet is in dit artikel te bekijken):

Coaching op volle hoofden “Het hoofd opruimen, daar ben ik echt fan van. Het gaat heel snel en je ziet meteen resultaat.” Onderwijsprofessional van het Stedelijk Vakcollege in Zutphen

Een voorbeeld van een cognitieve hulpvraag:

Iemand heeft last van een vol hoofd. Door een onrustige thuissituatie, vraagt ook de intensieve baan veel van de overbelaste werknemer. Er is geen rust in het hoofd en er worden allerlei uitwegen gezocht om de drukte in het hoofd te verminderen. Drank en medicijnen bijvoorbeeld.

Die tijdelijke hulpmiddelen verdoven maar zorgen niet voor een opgeruimd hoofd. Op termijn ontstaan vooral juist meer problemen. Dat heeft ook een emotionele invloed op het leven.

Bijvoorbeeld: er zijn regelmatig ruzies en op het werk heeft hij een kort lontje als een collega hem iets vraagt. Mentale problemen en een vol hoofd hebben invloed op het functioneren.

Hoe fijn zou het zijn als deze hulpvrager weet hoe de regie te krijgen over zijn eigen denkprocessen die deze problematiek veroorzaken?

Door het hoofd denkbeeldig op te ruimen op de eigen manier in combinatie met de oefening van de waardehiearchie (die krijg je onder andere in de training), dan wordt duidelijk waar het probleem is ontstaan. Iemand kan een hoge prestatielat hebben en daardoor zelf een hoge werkdruk creëren.

Daarom neemt hij allerlei beslissingen die in theorie wel mogelijk zijn, maar in de praktijk niet gerealiseerd kunnen worden. Dat zorgt voor stress en uiteindelijk tot meer (emotionele) problemen.

Hoe iemand die informatie zelf beter een plek kan geven, leg ik uit in de video:

Psychosomatische hulpvragen

Medisch onverklaarbare problemen (SOLK: Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten) zoals tinnitus en migraine hebben vaak ook te maken met eigen denkprocessen.

Wanneer de dokter een medische oorzaak heeft uitgesloten, dan zou de oorzaak mentale overbelasting zijn. In de video wordt uitgelegd hoe deze beleving bij dit soort hulpvragen op een veilige manier kunnen worden aangepakt.

Voorbeelden van coachingsessies per hulpvraag

Iedere persoon is anders, iedere sessie ook. Iedereen uniek en beleeft iets op de eigen manier. Wat iemand ooit tegen me zei, is: Waarom zou ik over het probleem moeten praten als jij toch niet weet wat er precies is gebeurd omdat je er niet bij was?

En dat klopt ook. Want stel dat iemand wel zijn verhaal verteld, dan heb ik daar een andere beleving bij dan de persoon zelf. Ik heb daar gegarandeerd een ander plaatje, geluid, gevoel, reuk, smaak of gedachte bij.

Want stel dat ik je nu vertel dat ik een ongeluk heb gehad met een vrachtwagen. Waarschijnlijk denk je niet niet aan een felgele vrachtwagen waarbij de chauffeur na de lange rit vanuit Spanje vermoeid was geraakt en daardoor een ongeluk had veroorzaakte op de provinciale weg in Leeuwarden.

Pas als ik dat had verteld, heb je een beeld daarvan. Maar alsnog weet je niet of de chauffeur dik of slank was, een t-shirt of trui droeg, en je wist niet dat hij half-Engels was en dus goed Engels kon.

Al die informatie is extra ballast voor de coach, hulp- of zorgverlener. En voor de cliënt of patiënt is ook niet belangrijk. De daadwerkelijk oorzaak is namelijk dat hij een schuldgevoel had toen hij vanwege een ruzie met zijn vrouw boos de weg op ging een dag eerder.

In de volgende video vind je een coaching op een tandartsangst. Daar hebben ook veel mensen last van. Je ziet welke vragen er (ongeveer) gesteld worden en hoe hij zijn coaching heeft ervaren:

Meer voorbeelden uit de praktijk

Met de inzichten die je al hebt gekregen is het duidelijk geworden dat deze interventie diverse soorten hulpvragen zorgvuldig aanpakt. Het is daarbij dus niet nodig om inhoudelijk te praten over het probleem. Dat is privé.

De persoon weet wel wat er speelt, maar hoeft daar inhoudelijk niet over te praten. Dat is de reden waarom alleen maar praten over de hulpvraag vaak geen oplossing is.

Dat heeft ook de volgende cliënt ervaren. Ze had een hulpvraag waar ze al eerdere hulp voor heeft gehad, maar blijkbaar niet voldoende hielp. Tijdens de coaching met de MatriXmethode zie je welke vragen er worden gesteld en of deze aanpak ook weken na de coaching effect heeft gehad:

Een ander voorbeeld is iemand met een hulpvraag tinnitus (oorsuizen). Toen hij werd gecoacht, merkte hij dat hij zelf zijn probleem kan aanpakken, zonder inhoudelijk te hoeven praten. Bij tinnitus is er vaak (medisch) geen verklaring voor, terwijl iemand wel een vervelende piep ervaart.

Coaching op hulpvraag tinnitus:

“Het heeft veel rust opgeleverd. Als ik eraan denk of ga slapen, dan werk ik mijn tinnitus zelf weg”
Ervaring van Belgische cliënt die is gecoacht op oorsuizen/tinnitus

Zijn ervaring en het resultaat na 2,5 jaar deelt hij zelf toen ik met hem in gesprek was:

Sociaal werk

Ook professionals die sociaal werk (Social Work) doen, hebben ervaring met deze interventie. In veel gevallen hebben ze te maken met ander soort hulpvragen dan in de zorg- of hulpverlening.

Wel is het zo dat die hulpvragen met elkaar te maken (kunnen) hebben. Als sociale werker heb je een voordeel als je een interventie hebt waar je beide soort hulpvragen kunt aanpakken.

Die ervaring heeft Hedwig van Pinxteren die naast de MatriXmethode ook ander soort methodieken toepast:

Een hulpvraag in het onderwijs

In het onderwijs (speciaal, voortgezet en basisonderwijs) wordt kinderen en jongeren vooral geleerd WAT er (aan)geleerd moet worden. Veel hulpvragen ontstaan doordat al in een vroeg stadium als de noodzakelijke basisinformatie van taal of rekenen niet is geautomatiseerd.

Een ogenschijnlijk klein probleem kan dus op langere termijn zorgen voor grotere problemen.

Het blijkt in de praktijk dat daardoor allerlei soorten problemen ontstaan waar onderwijsprofessionals niets mee kunnen of mogen doen. De mentale blokkades en belemmeringen zoals faalangst en een overvol hoofd.

Moeite met rekenen kan bijvoorbeeld leiden tot een gebrek aan zelfvertrouwen. Dat kan resulteren in pestgedrag en uiteindelijk kunnen verkeerde vrienden invloed hebben op iemands gedrag. Een ogenschijnlijk klein probleem kan dus op langere termijn zorgen voor grotere problemen.

Als het onderwijs wel kinderen helpt met leren maar niet met emotionele en sociale vraagstukken, dan wordt jeugdzorg uiteindelijk ingeschakeld met alle gevolgen van dien.

Een school in Zutphen staat open voor begeleiding van leerlingen die vastlopen. Laagdrempelig zetten ze deze gesprekstechniek in bij leerlingen. Op het Stedelijk Vakcollege (voortgezet onderwijs) zijn medewerkers getraind om leerlingen te begeleiden die tegen blokkades en belemmeringen aanlopen.

Dat dat een positief effect heeft gehad op het functioneren van de leerlingen en de locatieleider, docenten/mentoren:

Cliënt en patiënt met diverse hulpvragen

Voordelen voor zowel de hulpverlener als de cliënt en patiënt. Naast de professional die meer werkplezier ervaart, minder tijd kwijt is en effectiever werkt, ervaart de hulpvrager meteen rust en opluchting. En zelfvertrouwen groeit omdat ze zelf aan de slag zijn gegaan.

Het wordt als een groot voordeel gezien dat obstakels worden opgelost doordat niet inhoudelijk over nare gebeurtenissen gepraat hoeft te worden. Hiermee behoudt de cliënt met gerichte vragen altijd de eigen regie over zijn eigen denkprocessen.

“Nu zie ik het nog wel voor me, maar ik kan ermee dealen. Ik hoef niet meer te huilen.”
Cliënt die is gecoacht op een emotionele hulpvraag (zie onderstaande video)

Zo heeft een cliënt van mij dat ook ervaren. Ze had last van een onverwerkte emotie waar ze liever niet met anderen over praatte. Toen ik haar vroeg of ze hulp wilde, heb ik haar laten ervaren waarom zelfregie ervoor zorgt dat ze zelf haar eigen hulpvraag kan aanpakken.

Met gerichte vragen en focus heeft ze dat vervolgens gedaan in een kort gesprek. Haar ervaring en resultaat deelt ze graag met anderen:

Meer quotes van zorg-, hulpverleners, cliënten en patiënten

Niet iedere MatriXsessie wordt opgenomen. Wanneer mensen dat zelf willen neem ik het (daardoor zijn het geen perfecte video’s zoals in een studio) op en wordt het gedeeld in onze besloten MatriXcommunity voor MatriXcollega’s om te leren van de livesessies. Wat vraagt Ingrid, op welk moment, waar let ze op, wat is de volgende vraag.  Ook kan de gecoachte toestemming geven om het te delen op mijn YouTube kanaal. Als je nog geen abonnee bent van dit kanaal, dan raad ik je aan om dat alsnog te doen. Het is gratis en je krijgt daardoor (wekelijks) nieuwe inzichten.
De video’s zijn geen opnames in een studio, het beelden en geluiden van livesessies zoals ze gaan. Bekijk vooral veel video’s, ze zijn allemaal anders. Iedereen is anders.

Quote van Paula Bakker, Coach en POH-GGZ:

“Wat ik zo mooi vind om te zien, is dat je ziet aan het gezicht van de cliënt dat het verzacht. Je ziet een bepaalde concentratie. Dan zie je dat ze er goed in zitten. Toen ik net begon met de MatriXmethode had ik niet gedacht dat ik dat kon zien.”

“Toen ik klaar was met mijn opleiding Social Work kom ik eigenlijk alleen maar praten met mensen. Praten alleen is gewoon niet voldoende.” Annemarie Sulkers, voormalig sociaal werker en zorgprofessional

Quote van Anouk Netten, psychosociaal therapeut:

Het is een mooie aanvullende interventie als je psychologische hulpverlener bent of in de psychosomatische kant zit. Daar kan je nog zoveel verdieping uit halen dat ervoor zorgt dat veel mensen vrolijker zijn als dat ze nu door het leven gaan. Dat is echt de kracht.”

“Het meest prettige vind ik dat het heel snel gaat en dat mensen niet belast worden met weer het oprakelen van wat voor iemand vervelend is.“ Hedwig van Pinxteren, docent Sociaal Werk

“Ik zie dat het onderwijs zo druk is met alles zo leuk maken. Alles moet leuk zijn. Gesprekken met kinderen en ouders. De leerkracht mag veel meer als coach van het kind aan de slag gaan in plaats van de lesstof voorop en het kind langs de meetlat van de toets en andere leermethoden.“
Karin Verkooijen, onderwijsprofessional

“Ik ben 20 jaar leraar-opleider geweest. Als ik dit eerder had geweten, dan had ik het geïntegreerd in de opleiding. De tool is simpel, maar je moet wel weten wat je doet en hoe je het moet doen. Het is een simpele tool om heel snel resultaat te boeken.
Marjan van Leeuwen, coach en hbo-docent

Quotes van cliënten en patiënten

“Je hoeft niet het het verhaal opnieuw te vertellen. Die had je dan al tig keren verteld aan iedereen, ook aan hulpverleners.
Myranda, cliënt die last had van een nare gebeurtenis

“Ik was heel sceptisch en ben altijd heel sceptisch met bepaalde zaken. Hierin dus ook. Ik vind het echt verbazingwekkend. Ik ben gewoon moe. Eindelijk heb ik weer een glimlach op mijn bek.“
Professional in de TBS-sector

“Ik heb een sessie met mijn vrouw gedaan. Dat werkte ook. En nu probeer ik het zelf ook, een sessie met mijzelf eigenlijk. Dat werkt ook goed. Het is hartstikke handig als je het zelf onder controle kan krijgen en daar niet iemand anders voor nodig hebt.
Cliënt (Ben) die is geholpen met zijn tinnitus

Coaching op diverse hulpvragen

Zoals al eerder vermeld, zijn er diverse coachings met de MatriXmethode te vinden op YouTube. Voor tientallen hulpvragen vind je daar ervaringen, opgenomen coachings en inzichten in het verhelpen van mentale problemen.

In de huidige maatschappij zijn er tientallen interventies/coachingstechnieken die dagelijks worden ingezet. Hoe veilig, snelwerkend en effectief zijn deze? En delen ze ook hun coachings in een video? En hoevaak en hoelang moet er gepraat worden over het probleem? Het kan zijn dat sommige cliënten graag over hun problemen praten.

Tijdens een sessie met de MatriXmethode:

  • Hoeft de probleeminhoud niet gedeeld te worden
  • Wordt voorkomen dat iemand een vervelende ervaring (heftig) herbeleeft
  • Krijgt de cliënt de regie over zijn eigen denkprocessen
  • Wordt voorkomen dat iemand afhankelijk wordt van een complex protocol
  • Is de ervaring dat vaak één tot drie sessies per specifieke hulpvraag voldoende zijn

Wil je een sessie bij spreekangst zien? Dan is de volgende video waarschijnlijk interessant voor je. Hoewel deze coachingsinterventie voor zowel cognitieve als emotionele problemen toepasbaar is, geeft het een beeld van de veilige en snelle werking. Terwijl de probleeminhoud privé blijft.

Modellen

Om de interventie uit te leggen, zijn er diverse modellen die de werking (praktisch) uitleggen. Deze heb ik, net zoals de methode, zelf ontwikkeld en is natuurlijk niet zomaar ontstaan. Ik heb enkele jaren nodig gehad om het zo concreet en logisch te maken zoals deze nu zijn.

In alle beroepsgroepen worden deze MatriXmodellen gebruikt om de werkwijze toe te lichten. Zowel in de zorg (GGZ), onderwijs, jeugdzorg en andere gebieden waar mensen gesprekken hebben met elkaar. Wanneer mensen begrijpen dat ze zelf aan de slag gaan met wat er in de weg zit is er duidelijkheid.

Het MatriXwerkmodel

werkmodel matrixmethode

Het MatriXemotiemodel

Al eerder had ik het over het MatriXemotiemodel. Ik geef nog wat extra toelichting van dit model dat tijdens een coaching vaak wordt gebruikt. Ze wordt toegepast als er sprake is van een onverwerkte emotie, angst of trauma. Ik laat het steeds weer zien, jij hebt het onthouden zoals jij het hebt onthouden. Jij bent degene die daar iets mee kan. Ik stel de vragen, jij gaat aan het werk.
Mensen kijken in het begin wat moeilijk, vaak gewend dat anderen de oplossingen hebben voor ze. Voor niemand heb ik de oplossing, die hebben ze wel zelf. Zoals Cruyff zei: “je ziet het pas wanneer je het doorhebt.”

Door alle zintuigen te gebruiken, worden de triggers van de emotionele hulpvraag gehaald door de wat onthouden is te  ontladen, neutraliseren en vervangen. Zonder dat de probleeminhoud gedeeld hoeft te worden. De cliënt zoekt, vindt en gaat er zelf mee aan de slag, de eigen regie.

emotiemodel matrixmethode

Ook hierbij wordt in een voorbeeld uitgelegd om je te laten begrijpen hoe deze techniek werkt en wanneer het toegepast wordt. Zowel professionals uit zorg (GGZ), onderwijs, jeugdzorg, bedrijfsarts en coaches gebruiken het model tijdens hun gesprekken:

Conclusie: Hulpvraag en voorbeelden van vragen tijdens een coaching

Het verschilt per hulpvraag welke vragen er worden gesteld en hoe een sessie verloopt. Veel mensen praten liever niet over hun mentale geheimen waardoor de inhoud van het probleem in iemands hoofd blijft zitten. Door middel van specifieke vragen en zonder te hoeven verdwalen in het probleemverhaal, krijgt de persoon zelf de regie over de eigenh denkprocessen in zijn eigen hoofd. Dat geldt voor cognitieve, emotionele en psychosomatische hulpvragen.

Professionals in de zorg, hulpverlening, sociaal werk en het onderwijs hebben baat bij een interventie die kortdurend en oplossingsgericht is. Ook cliënten en patiiënten vinden het prettig als ze niet (meer) het verhaal hoeven te delen met een coach, zorg- of hulpverlener. Het is mogelijk als de MatriXmethode wordt toegepast.

Ben je er klaar voor?


Training kiezen
Training kiezen

Over de schrijver

Ingrid Stoop – Ontwikkelaar MatriXmethode


Link


Facebook


Linkedin

Als ontwikkelaar van de MatriXmethode geef ik professionals (hbo-niveau) handvatten om cliënten met mentale problemen doelgericht te begeleiden. Zonder dat de probleeminhoud besproken hoeft te worden. Al vanaf het begin in 1991 gun ik iedereen de regie over het eigen hoofd. Wanneer slaan we samen met jou de handen ineen? Ik train je graag.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *