Methodiek in de jeugdzorg

Welke effectieve methodiek is laagdrempelig en veilig in te zetten in de jeugdzorg? En biedt snel resultaat en is veilig toepasbaar bij mentale belemmeringen? En wat maakt het anders dan andere  interventies? Hoewel iedere jeugdzorgwerker met de juiste intenties iemand wil helpen, werken ze met vaste protocollen en missen ze vaak doelgerichte competenties om het verschil te maken.

In dit artikel krijg je diverse inzichten, ervaringen van jeugdzorgwerkers die met een snel inzetbare methode werken. Daarbij is het niet nodig dat de cliënt over de probleeminhoud hoeft te praten. In de animatie wordt dat uitgelegd:

Interventie in de jeugdzorg

Al jaren lopen jeugdzorgprofessionals en hun cliënten tegen dezelfde problemen aan: wachtlijsten, lange trajecten, ineffectieve gesprekken en vaste protocollen. Cliënten zijn geen robots, maar echte mensen. Interventies die zich richten op maatwerk zijn vaak effectiever dan wanneer het protocol centraal staat in plaats van de eigen oplossing van de cliënt.

Wat zorgelijk is, is dat de jeugdzorgwerkers  in veel gevallen te weinig competenties en middelen beheersen om snel en oplossingsgericht te werken. Hoewel het verhogen van het salaris wellicht een positieve ontwikkeling is, missen toch veel professionals de juiste kennis en vaardigheden om juist het verschil te maken. Zeker bij jongeren die niet durven, mogen, willen en kunnen vertellen over wat er zich in het hoofd precies afspeelt.

Behoefte aan een veilige, snelwerkende jeugdinterventie? Voorkom dat je verdwaalt in andermans probleemverhaal. Ga specifieke vragen stellen over de beleving die iemand ervaart bij een mentale hulpvraag.

Een probleem bij veel interventiemethoden is dat er vaak gepraat wordt over de probleeminhoud waar iemand mee zit. Maar als iemand liever niet daarover praat, dan blijkt het werkelijke probleem in iemands hoofd aanwezig.

Meer interventies of manieren bedenken heeft geen zin zolang het kind niet zelf de tools krijgt om op de eigen manier het probleem aan te pakken. Gelukkig is er een snelwerkende werkwijze die dat wel mogelijk maakt. Welke dat is en hoe dat werkt, lees je later in dit artikel.

Problemen in de jeugdzorg

Al jaren is het een groot probleem: de wachtlijsten in de jeugdzorg. Een veelvoorkomende oorzaak is het complexe systeem en de vele hulpverleners die betrokken zijn. Er wordt vooral gestuurd op gedrag, terwijl het echte probleem in het hoofd van de jongere zit.

Kinderen en jongeren willen weer de regie krijgen over hun eigen hoofd

Vaak willen jonge cliënten liever niet over hun problemen praten. Daarom zijn gesprekken vaak ineffectief en duren lang. Wel willen kinderen en jongeren weer de regie krijgen over hun eigen hoofd. Er is een methodiek die daarbij helpt en waarmee de cliënt in korte tijd, vaak al binnen één tot drie gesprekken per specifieke hulpvraag, weer op de rit is.

methodiek jeugdzorg

Wanneer komt jeugdzorg in beeld

Natuurlijk krijgt een jongere niet voor niets hulp en begeleiding van een jeugdhulpverlener. Hoewel de professional met de juiste intenties iemand wil helpen, kan het gebrek aan effectieve interventies een probleem zijn.

Wanner komt jeugdzorg in beeld en wordt hulp ingeroepen van een professional? In de video krijg je daar antwoord op:

Wanneer jeugdzorg inschakelen?

Wanneer is het moment om jeugdzorgprofessional in te schakelen? En is die hulp dan al te laat? Was eerdere hulp beter geweest? Wat te doen wanneer een jongere zelf geen overzicht meer heeft en gedrag laat zien waar anderen zich zorgen over maken?

In de video worden er inzichten gedeeld die daar antwoord op geven:

Welke methodiek biedt snel effectieve resultaten?

Zoals je weet bestaan er allerlei soorten methodieken die professionals toepassen in hun werk. Niet iedere begeleidende jeugdzorgwerker beheerst meerdere technieken die snel inzetbaar zijn. Dus hoe en waarmee is wel een positieve verandering wel en laagdrempelig mogelijk? Ook voor jongeren niet niet zo makkelijk praten.

De MatriXmethode is een gesprekstechniek waarbij juist niet over de inhoud gepraat hoeft te worden. Dat is anders dan de meesten gewend zijn. Wel vertellen dat je een hulpvraag hebt maar niet precies wat er zich allemaal tot in detail zich in je hoofd afspeelt is voor vele jongeren fijn. Het biedt veel voordelen en leidt tot bijzondere resultaten. Tekst in dossiers is tekst in dossiers.
Jongeren willen rust en overzicht in hun hoofd. Ze willen zelf eigen nare gebeurtenissen verwerken, ze willen hun talenten ontwikkelen.

Nico is werkzaam in de jeugdzorg en weet waar hij en zijn jongeren tegenaanlopen. Nu hij een krachtige interventie heeft, weet hij sneller en betere hulp te bieden:

Ook Jeltje Rijks kent de problemen als coach in de jeugdzorg. Ze was op zoek naar een manier die niet afhankelijk is van langdurige, moeilijke gesprekken. Ondanks dat ze veel ervaring heeft met methodieken in de jeugdhulpverlening, ziet ze duidelijke voordelen van deze gesprekstechniek.

In de video deelt ze haar bevindingen en beweegredenen:

Ook Willianne Verhoog ziet veel problemen waar een oplossing voor moet komen. Naast alles wat ze al wist en succesvol inzet in haar werk, was ze op zoek naar een manier waarbij veel praten niet nodig is.

Er zijn zoveel mensen die niet willen, durven, mogen of kunnen praten over hun problemen. Dat is privé.  Willianne ziet en merkt hoe ze effectiever jongeren kan begeleiden:

Jongeren hebben geen lange trajecten nodig wanneer de verhalen, gebeurtenissen en doemscenario’s niet gedeeld hoeven te worden. Doelgericht naar de kern van wat er werkelijk in de weg zit is waar het in deze manier van vragen stellen gaat. Vele jeugdzorgmedewerkers zetten het al in en hebben inmiddels al vele jongeren geholpen weer grip op hun hoofd en leven te krijgen.

“Wat mij verbaasd heeft, is dat het voor zoveel hulpvragen ingezet kan worden. Ik heb het zelf toegepast op de goede manier en ik zie dat het werkt.”- Willianne Verhoog, maatschappelijk werker bij Kwadraad

Het MatriXwerkmodel

Wat is het praktische brein? Het is iets anders dan het medische brein waar de hersenen geweldig werk verrichten om ons dagelijks te laten functioneren.

Het praktische brein, het denkbeeldige brein, zijn de cognitieve en emotionele processen die iemand ervaart. Daarbij wordt gebruik gemaakt van informatie die staat opgeslagen in het langetermijngeheugen.

Het bestaat uit het:

  • Sensorisch geheugen
  • Kortetermijngeheugen/Werkgeheugen
  • Langetermijngeheugen

werkmodel matrixmethode

Om het probleem op een effectieve manier aan te pakken zijn de aansluiting, vertrouwen en de juiste vragen van essentieel belang. Het maakt niet uit of het gaat om een situatie die in het verleden is gebeurd of mogelijk in de toekomst gaat plaatsvinden. De persoon wordt begeleid om de eigen, unieke oplossing te bedenken en toe te passen. Inhoudelijk hoeft niet gedeeld te worden wat er tot in detail onthouden is en wat die denkbeeldige oplossing precies is. Het krachtige is: de persoon zelf ziet, hoort, voelt, ruikt, proeft het meteen wanneer de focus op dat specifieke moment is. En heeft er ook gedachtes over.

Uitleg MatriXwerkmodel (video)

Het MatriXemotiemodel

Een krachtige manier bij het verwerken van een nare gebeurtenis, bijvoorbeeld een angst, is om het onthouden fragment (verleden of toekomst) van het specifieke moment te neutraliseren tot een kaal feit zoals het heeft plaatsgevonden. Het heeft dan geen lading meer. Daarbij worden meestal alle zintuigen en het denken gebruikt om het te verwerken. Het plaatje (zien) wordt altijd gebruikt. Afleiding en het plaatje anders, zoals bij andere interventies, zien is niet de blijvende oplossing. De trigger blijft nog aanwezig.

Tijdens een sessie met de MatriXmethode wordt dus gebruik gemaakt alle zintuigen en het denken:

  • Het plaatje: zien
  • Het geluid: horen
  • Het gevoel: voelen
  • De geur: ruiken
  • De smaak: proeven
  • De gedachte: denken

Door alle zintuigen én het denken in te zetten tijdens een sessie, vergroot de hulpverlener de effectiviteit van het resultaat. Het plaatje, het zien, is altijd een onderdeel. Het onderscheidende met ander soort technieken is dat de persoon alles zelf doet, op de eigen manier. Het afleiden is immers slechts afleiden.

emotiemodel matrixmethode

Het verhaal is slechts het verhaal. Eigen herinneringen en voorstellingen kunnen mensen alleen zelf beïnvloeden. Dat kan niemand voor de ander doen. Dat is persoonlijk, dat is privé en de eigenheid, de autonomie van de persoon zelf. Die staat bij deze gesprekstechniek, de MatriXmethode, altijd centraal.

Alle zintuigen en het denken worden daarom op een kortdurende, stapsgewijze manier door de persoon zelf ontladen, geneutraliseerd en vervangen. Het MatriXemotiemodel wordt zorgvuldig uitgelegd voor de sessie. Daarmee wordt duidelijk dat gebeurtenissen in het verleden hebben plaatsgevonden, in de toekomst mogelijk gaan plaatsvinden en in het nu kunnen worden aangepakt. Zonder herbeleving doordat de persoon er niet direct deel van uitmaakt in de verwerking, maar het beschouwt zoals hij of zij het heeft onthouden.

Uitleg MatriXemotiemodel (video)

Wat we vaak horen is dat deze interventie te eenvoudig, te simpel en te mooi is om waar te zijn. Dat is logisch als je het zelf nooit hebt ervaren. Deze interventie is niet zomaar ontstaan. Daar zitten vele uren in om die te ontwikkelen, vanuit de praktijk. De wijsheid van mensen zelf staat niet in boeken, die eigen wijsheid hebben mensen zelf. Doordat Ingrid sinds 1991 vele mensen, alle leeftijden en met diverse mentale hulpvragen heeft begeleid, is de interventie doelgericht en breed toepasbaar. En te trainen aan professionals zodat ze hun hulpvragers veilig en laagdrempelig begeleiden naar eigen oplossingen. Met die eigen wijsheid.

De gesprekstechniek is nu zo doelgericht en breed toepasbaar, juist door tientallen jaren van praktische inzichten en ontwikkelingen.

Ontwikkelen van een methodiek is het toevoegen wat in de praktijk werkt en die nieuwste ontwikkelingen delen met de al getrainden en met anderen. Juist die doorontwikkeling vanuit de praktijk maakt deze interventie steeds krachtiger met de focus op de eigenheid van de persoon met de hulpvraag. Er is geen vast protocol. Het is een gesprekstechniek met specifieke MatriXvragen die altijd gaan over de processen van de hulpvrager, de hulpverlener volgt en begeleid naar de eigen oplossing van de hulpvrager. Die staat niet in een boek.

Methode

De MatriXmethode is een methodiek die is ontwikkeld om cognitieve en emotionele problemen aan te pakken. Ontwikkelaar Ingrid Stoop ontdekte hoe iedere individu zelf invloed heeft op eigen denkprocessen. Deze gerichte manier van vragen stellen wordt momenteel door honderden professionals toegepast in diverse werkgebieden.

Voordelen en nadelen

  • Werkt snel

Dat de methode kortdurend is en snel werkt biedt veel voordelen. Een cliënt is sneller geholpen wanneer hij/zij zelf de eigen hulpvraag zelf aanpakt, op een eigen wijze oplost en eigen keuzes maakt. Dat betekent dat trajecten minder lang duren dan normaal. Dit is nadelig voor professionals die liever een hulpvrager langdurig in een traject willen houden vanwege verdienmodellen.

  • De cliënt hoeft niet inhoudelijk te praten over de gebeurtenis

Er zijn weinig woorden nodig voor een hoge succesratio van 80 tot 90%*. Uit onze ervaringen blijkt dat een hulpvrager gemiddeld binnen n tot drie sessies van een specifieke hulpvraag af is. Als hij of zij liever wil praten over het probleem of medelijden zoekt, dan zijn andere methoden meer geschikt.

*Uitvraag bij diverse opgeleide POH’s-GGZ duidt op een succesratio van tachtig tot negentig procent. Inmiddels is  het wetenschappelijk onderzoek internationaal gepubliceerd en biedt meer duidelijkheid. In deze video delen ze zelf hun ervaringen en resultaten die ook in de jeugdzorg mogelijk zijn:

  •  Toepasbaar bij cognitieve en emotionele problemen

Verschillende soorten problemen kunnen worden aangepakt en voorkomen als de methode op de juiste manier wordt toegepast. Dit kunnen diverse soorten mentale problemen zijn zoals angsten, trauma’s, maar ook moeite met informatie onthouden en stress. Er worden per hulpvraag vaak verschillende interventies gebruikt in de praktijken van hulpverleners.
Bij inzet van de MatriXmethode wordt de herinneringen aan een nare gebeurtenis en/of doemscenario op dezelfde manier ontladen, geneutraliseerd en vervangen onthouden zodat er geen lading meer op het feit zit zoals het heeft plaatsgevonden of al bedacht is zoals het mogelijk zal gaan plaatsvinden.

Jongeren willen, mogen kunnen of durven vaak niet meer te praten over hun mentale problemen. Of ze zijn zorg-moe.  Of hebben geen zin meer omdat toch niets werkt. Deze methode biedt een kortdurende oplossing met blijvend resultaat.

Methodiek toepassen in de jeugdzorg

Een methode die breed toepasbaar is in de jeugdzorg, is de MatriXmethode. Deze kortdurende, doelgerichte en veilige coachingstechniek biedt voordelen. Cliënten die last hebben van een cognitief of emotioneel probleem zijn vaak binnen één tot drie sessies geholpen hun specifieke hulpvraag zelf op te lossen. Daarbij is het niet nodig dat inhoudelijk gepraat hoeft te praten over de (heftige) gebeurtenis zelf.

 

Conclusie: methodiek in de jeugdzorg

Er zijn diverse methodieken die worden toegepast door jeugdzorgwerkers. Gezien de lange wachtlijsten, hoge werkdruk en het hoge psychisch ziekteverzuim, is een positieve verandering nodig. Veel jongeren willen, kunnen, mogen of durven niet te praten over hun mentale problemen. Als een kind of jongere weet hoe de regie te krijgen over eigen denkprocessen, dan is het mogelijk om de jeugdzorg te ontlasten van de huidige problematiek. Denk ook aan verkorten van de wachtlijsten en overbruggingszorg.

Met de MatriXmethode als vraagtechniek staat de cliënt centraal. De kracht van de beleving wordt ingezet, zonder dat over de probleeminhoud gepraat hoeft te worden. De jeugdzorgwerker ervaart daardoor meer werkplezier en sneller positief resultaat.

Ben je er klaar voor?

Binnenkort start weer een training. Bekijk de datums en krijg toegang tot de training.

training matrixmethode

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie