Onderwijsmethode inzetten om jezelf en leerlingen zelfstandig te blijven ontwikkelen?
Hoe het (basis, voortgezet- of speciaal) onderwijs effectiever wordt met een simpel te leren methode
Als professional in het lager, basis, voortgezet of speciaal onderwijs ben je belangrijk in het klaslokaal. Je beheerst diverse methodes en werkvormen, doet aan intervisie en voert gesprekken met leerlingen. Ondanks dat je, dag in dag uit, klaar staat voor een succesvolle toekomst van kinderen en jongeren, ben je nieuwsgierig naar nieuwe inzichten en effectievere gesprekstechnieken.
Met alle eigen kennis en kunde die je met passie beheerst, zoek je naar nieuwe uitdagingen om je leerlingen te begeleiden hun leerprestaties en mentale veerkracht te verbeteren.
Hoe doe je dat, zonder dat je hoofd vol raakt?
Je voert al dagelijks gesprekken met je leerlingen. Je ziet ze, je hoort ze. Wat je merkt is dat er, zelfs tijdens die gesprekken, in hun hoofd zich veel meer afspeelt dan wat ze je willen, mogen, durven en kunnen vertellen.
Hoe zou het zijn als je je pedagogische en didactische vaardigheden verrijkt met een veilige gesprekstechniek die leerlingen helpt zelf hun hoofd weer op orde te krijgen? Zelf te laten afrekenen met hun onzekerheid, boosheid, angsten? Ze leert hoe ze handiger informatie kunnen onthouden en terugvinden?
Hoe ze zelf hun leerprestaties verbeteren en lekker in hun vel zitten?
Zonder dat jij overbelast wordt met doordat je specifieke vragen stelt die niet over de inhoud maar over de eigen processen van de strategie van de leerling gaan?
De kracht van de visualisatie van de leerling zelf wordt ingezet. Jij stelt de vragen, zij vinden het eigen probleem en creëren de eigen oplossing.
Onze missie is: iedereen de eigen regie over het eigen hoofd. Over de leer-en denkprocessen die ze zelf hanteren en kunnen beïnvloeden.
Hoe mooi zou het zijn wanneer iedereen eigen talenten optimaal gaat inzetten en ze doelen gaan bereiken juist door die eigen wijze?
Wat zou het jou en je leerlingen opleveren wanneer in een veilige omgeving, zonder er woorden aan te geven, eigen issues worden opgelost?
Positief zelfbeeld, autonomie, authenticiteit, eigen regie, zelfvertrouwen, onafhankelijkheid zijn enkele woorden die omschrijven waar deze interventie voor staat.
Het is een laagdrempelige interventie die je samen met de leerling, één op één, inzet zonder inhoudelijk in te gaan op wat, waar, wanneer, met wie, waarom.
Hoe zou het zijn wanneer je de leerling zelf centraal zet en aan de slag laat gaan en jij geen adviezen, tips en opdrachten om uit te voeren hoeft te geven?
Ontdek de MatriXmethode als unieke gesprekstechniek die je als eerkracht, docent, lid van het zorgteam kunt inzetten voor iedere leerling met een hulpvraag.
Enkele voorbeelden van hulpvragen: leerproblemen, vol hoofd, faalangst, gepest worden, concentratieproblemen, gebrek aan focus..
Â
Hoe het (basis, voortgezet- of speciaal) onderwijs effectiever wordt met een simpel te leren methode
 Ervaar je als gedreven leerkracht dat leerlingen worstelen met mentale problemen die hun leerprestaties beïnvloeden? Misschien mis je de juiste onderwijsmethoden om ze hiermee te helpen, ondanks je vaardigheden en intervisie.  Je hoeft geen diepgaande kennis te hebben van hun mentale problemen. Door gerichte vragen te stellen, stimuleer je hen om de kern van hun obstakel te ontdekken en een passende oplossing te creëren. De MatriXmethode biedt uitkomst wanneer je een unieke gesprekstechniek wilt gebruiken en je met de juiste vragen je leerlingen zelf mentale blokkades laat oplossen. In een veilige omgeving, zonder te hoeven praten over hun probleem, begeleid je ze in visualisatie. Betere leerprestaties, zelfvertrouwen en mentale veerkracht is waar het kind naar op zoek is.
Voordelen van de MatriXmethode voor jou als leerkracht:
- Laagdrempelig en breed toepasbaar: De methode is geschikt voor alle hulpvragen, van leerproblemen en faalangst tot pesten en concentratieproblemen.
- Leerling centraal: Jij geeft geen adviezen of opdrachten, maar begeleidt de leerling op weg naar hun eigen oplossing. Dit vergroot hun autonomie en zelfvertrouwen.
- Direct toepasbaar: De MatriXmethode is eenvoudig te integreren in je lessen, naast je bestaande vaardigheden en kennis
Investeer in de toekomst van jouw leerlingen met effectieve ondersteuning en in jouw eigen professionele ontwikkeling. De MatriXmethode is geschikt voor leerkrachten in alle soorten onderwijs zoals het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs.
Tekst 2
Leerkrachten, docenten en zorgteams in het onderwijs staan dag in, dag uit klaar voor de toekomst van onze kinderen. Met passie zet je je in met diverse methoden, intervisie en leergesprekken. Sta je open voor nieuwe, effectievere technieken om het onderwijs te verbeteren en leerproblemen aan te pakken?
De MatriXmethode is een unieke gesprekstechniek die je pedagogische en didactische vaardigheden verrijkt. Leerlingen leren hiermee zelf hun hulpvragen te tackelen, zonder dat jij overbelast wordt door vele gesprekken met kinderen en jongeren.
De voordelen van de MatriXmethode:
- Verhoogt de leermotivatie en zelfstandigheid van leerlingen.
- Biedt een laagdrempelige manier om mentale leer- en denkprocessen veilig te verhelpen.
- Laat kinderen leren HOE te leren in plaats van alleen WAT te leren
- Ontlast leerkrachten van moeizame, tijdrovende gesprekken door gerichte vragen te stellen.
Ontdek hoe de MatriXmethode het werk in je klas verrijkt als snelwerkende en doelgerichte oplossing bij mentale hulpvragen.
Maak het verschil
Stel je een school voor waar elk kind en elke leerkracht zich geborgen en gewaardeerd voelt.
Een school waar iedereen leert omgaan met de drukte in hun hoofd, waar leerproblemen worden aangepakt en waar “gedoe” snel en effectief wordt opgelost.
De MatriXmethode maakt dit mogelijk.
Met warme zorg en aandacht leert de methode:
- Kinderen HOE ze informatie onthouden en terugvinden.
- Leerlingen hun eigen leerproces te sturen.
- Leerkrachten kinderen te helpen die een vol hoofd ervaren
- Teamleden elkaar te ondersteunen bij mentale tegenslag.
De voordelen zijn talrijk:
- Blije, meer gemotiveerde en geconcentreerde kinderen.
- Een rustigere en prettigere sfeer in de klas.
- Minder stress en verzuim.
- Een sterker teamgevoel.
De MatriXmethode is breed inzetbaar:
- Preventief: Voor alle kinderen en teamleden.
- Curatief: Voor leerlingen met leerproblemen of mentale klachten.
- Ondersteunend: Voor leerlingen en collega’s die extra hulp nodig hebben.
Een waardevolle investering in de toekomst:
- De MatriXmethode is een innovatieve oplossing die zich snel terugverdient.
- Vraag een offerte aan voor maatwerkimplementatie op je school.
Samen creëren we een gezondere en prettigere leeromgeving waar iedereen kan floreren!
Hoe de methode werkt
Â
fafafa
ERVARING MET DEZE ONDERWIJSMETHODE
“Die opluchting dat het geeft bij de cliënt, vind ik het mooiste om te zien. Dit is iets dat gewoon werkt”
“Ik heb gemerkt dat het echt werkt. Waarom doet niet iedereen dit?”
“Er zit geen nadeel aan de methode. Dat maakt het zo’n krachtig model”
“Die opluchting dat het geeft bij de cliënt, vind ik het mooiste om te zien. Dit is iets dat gewoon werkt”
“Ik heb gemerkt dat het echt werkt. Waarom doet niet iedereen dit?”
“Er zit geen nadeel aan de methode. Dat maakt het zo’n krachtig model”
Wetenschappelijk beschreven
Deze wetenschappelijk onderbouwde methode werkt veilig bij problemen
Direct ondersteunend
Al na de eerste trainingsdag kan je jongeren en ouderen effectief helpen
Preventief en curatief
Je voorkomt en pakt mentale problemen aan, zonder zelf belast te worden met het achterliggende verhaal
Voordelen van de techniek voor onderwijsprofessionals en in de klas
Deze onderwijsprofessionals passen het al toe:
- Leerkracht BO
- Leerkracht SBO
- Opleidingsadviseur
- Orthopedagoog
- Directeur PO
- Coördinerend docent
- Pedagoog
- Studentendecaan
- Onderwijstrainers
- IB-er en gedragsspecialist
- Zorgcoördinator
- Onderwijsprofessional die durftÂ
Dit levert het op:
- Je helpt kinderen te leren HOE ze informatie onthouden en terugvinden.
- Je begeleidt leerlingen hun eigen leerproces te sturen.
- Een opgeruimd hoofd voor de leerkrachten na het helpen van kinderen die een vol hoofd ervaren
En ook:
- Blije, meer gemotiveerde en geconcentreerde kinderen.
- Een rustigere en prettigere sfeer in de klas.
- Minder stress en verzuim.
- Een sterker teamgevoel.
Maatwerkimplementatie op je school is mogelijk.
Het verschil maken met een innovatieve onderwijsmethode?
Training volgen
Training volgen
Kort over de gespreksmethode
Â
Â
Het plezier dat mijn trainers en ik zelf hebben – tijdens en na de trainingen – maakt dat de deelnemers ook enthousiast en gemotiveerd zijn.
Waar ik voldoening uit haal is de verbazing en glimlach op de gezichten van de deelnemers wanneer ze zelf ervaren dat het ook echt werkt wat ze doen. Dat geeft ze zelfvertrouwen om echt het verschil te maken in hun werk met mensen.
Bekijk of abonneer op mijn YouTube-kanaal waar ik wekelijks nieuwe video’s deel.
https://www.youtube.com/watch?v=vQkoWDsxCwM
ERVARINGEN

“Grootste eye-opener is de simpelheid”
Het was heel dicht bij de perfectie! De grootste eye-opener was de simpelheid ervan als je de methode onder de knie hebt. Met de MatriXmethode wil ik kinderen laten openbloeien tot de beste versie van zichzelf door eigen regie van emoties en opslaan van informatie.Mayra Van Landschoot, Leerkracht lager onderwijs BLENDED-LEARNING

“Goed gefaciliteerd”
Ik miste een tool met snel resultaat en effect voor de klant. Ik zie heel veel mogelijkheden met veel minder psychische belasting voor mijzelf. Alles is erg goed gefaciliteerd; apps, community, naslagwerk.Dennis RC Rijnders, Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige; POH GGZOP LOCATIE

“Het is me erg goed bevallen’
Ik vond de cursus super! Ik zag erg op tegen het online gaan volgen maar het is me erg goed bevallen. Ook de groeitrainingen na afloop waren heel waardevol.Astrid van den Broek, Ambulant cliëntbegeleider BLENDED-LEARNING

“Zelf mogen ervaren hoe krachtig het werkt”
Ik heb de MatriXmethode opleiding gedaan bij Ingrid Stoop. Wat een prachtige opleiding en krachtige tool is dit. Met heel veel ervaring kennis en expertise leert ze je de MatriXmethode. In deze dagen heb ik zelf mogen ervaren wat de MatriXmethode is en hoe krachtig het werkt en hoe het zelf toe te passen. In één woord: geweldig!Mirjam Hoogsteder, Mindsetcoach en Expert Beelddenken bij Liefdevol coachingOP LOCATIE

“Zo mooi om te doen”
Afgelopen maand de MatriXmethode training gevolgd en al wat mensen kunnen helpen hiermee, oa. een ondernemer die aangaf niet meer 3 nachten wakker te liggen van geldzorgen elke eerste 4 dagen van de maand, iemand anders realiseerde zich verbaasd dat pijnklachten weg waren zonder er paracetamol voor genomen te hebben, weer iemand anders kon oude boosheid eenvoudig loslaten. Zo mooi om te doen. En zo simpel.Riet de Wit, Website-coach.nlOP LOCATIE

“Zeer tevreden”
De online training vanuit Portugal gevolgd. Zeer tevreden, professioneel opgezet, veel oefenmogelijheden, korte lijnen. En wat een mooie methode! Iedere keer weer een feestje om mee te werken!Selinde Van der Spek, Eigenaresse SeLindaMenteBLENDED-LEARNING

“Veel zin om aan de slag te gaan”
Ik ben erg blij dat ik kan meeliften op de succes van Ingrid. Zij heeft jaren en jaren onderzoeken en opleidingen gevolgd om te komen tot dat wat zij nu heeft neergezet. Graag wil ik mij dan ook committeren aan deze coachmethode! Erg veel zin om aan de slag te gaan!Manon Vasterd, Eigenaar SoetkeeZOP LOCATIE
De regie over het eigen hoofd is wat ik iedereen gun
Met de MatriXmethode blijft de hulpvrager uit het, vaak pijnlijke, verhaal achter het probleem. De innerlijke innerlijke beleving wordt op de eigen manier denkbeeldig veranderd. Daardoor blijft de cliënt gefocust op de eigen oplossing voor het eigen probleem. En blijft het hoofd van de professional opgeruimd na een werkdag. Dit is een essentieel verschil met andere methoden.
Door de juiste vragen te stellen, help je mensen hun eigen oplossingen te laten ontdekken en in te zetten. Daardoor krijgt iemand de regie over het eigen hoofd.
Het is een gesprekstechniek die dieper gaat dan het – zichtbare – gedrag. Waarbij vaak enkele sessies per hulpvraag nodig zijn in plaats van tientallen. Want praten wordt al genoeg gedaan. Het ontdekken en toepassen van de eigen oplossing is zo krachtig. Daar zou iedereen van moeten profiteren.
MAAK EEN KEUZE:
Agenda
Deze geaccrediteerde trainingen en activiteiten staan op de planning.
Ervaringen
Cliënten en professionals delen hun ervaringen en resultaten.
Downloads en boeken
Krijg inzichten in de werking en toepasbaarheid van de methode.