arrow_drop_up arrow_drop_down
Te lange wachtlijst in de GGZ
9 oktober 2020 
in GGZ

Te lange wachtlijst in de GGZ

De wachtlijst in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) is te lang. Soms weken of zelfs maanden. Dat is eigenlijk onacceptabel. Want cliënten hebben nu een probleem en hebben nu behoefte aan een oplossing. Door de lange wachttijd blijft het probleem aanwezig of wordt zelfs erger. Het is logisch dat dat gevolgen heeft op de mentale/geestelijke gesteldheid van iemand.

Iedereen met een mentaal en/of psychisch probleem heeft recht heeft op snelle, effectieve hulp. Maar welke hulp is geschikt, nu toepasbaar en veilig voor de cliënt en professional?

De Nederlandse Zorgautoriteit stelde eerder al vast dat de wachtlijst gemiddeld negen weken is:

Er zijn miljoenen mensen die behoefte hebben aan goede hulp die de cliënt niet te lang laat wachten. In de geestelijke gezondheidszorg zoeken ze al jaren naar een effectievere, snellere manier om de wachttijd te verminderen.
De NOS heeft dit probleem al eens aangekaart in een korte video:
Er zijn vele redenen waarom iemand de hulp zoekt. Bijvoorbeeld doordat iemand:
  • gepest wordt;
  • een traumatische ervaringen heeft die nog op het netvlies staat;
  • een angst heeft;
  • stemmen in het hoofd hoort;
  • gedachtes heeft die in het hoofd ronddwaalt en daardoor slecht slaapt.

Het is eigenlijk tenenkrommend hoe het werkt met de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg. Wanneer een cliënt een mentaal en/of psychisch probleem heeft, wordt niet op tijd de juiste hulp geboden. Sommigen wachten maanden voor een gesprek van vijftien minuten, terwijl iemand een duidelijke hulpvraag heeft:

Te lange wachtlijst in de GGZ
De gevolgen van de lange wachttijd zijn zelfs suïcidale gedachten. Pas dan wordt snellere hulp geboden in de hoop dat het niet al te laat is. Dat heeft Tristan ook ervaren:
Suïcidale gedachten door lange wachttijd
Waarom duurt dat zo lang voordat iemand de juiste hulp krijgt? Waarom is dit niet eerder beschikbaar? Waar ligt dat aan en wat is een oplossing? Er zijn oplossingen, maar deze worden nog niet door iedereen toegepast.

Ik zal je zometeen vertellen welke oplossing dat precies is en hoe de geestelijke gezondheidszorg dit al op korte termijn kunt toepassen. Zonder langdurige trajecten, zonder afhankelijkheid van lange wachtlijst en zonder dat de cliënt over zijn probleem hoeft te vertellen.

Veel praten, weinig oplossen

Een veelvoorkomend probleem is dat mensen vaak veel moeten vertellen over hun problemen.

  • Wat is er gebeurd?
  • Wanneer?
  • Met wie?

Dit zijn enkele vragen die een professional vaak stelt als een cliënt aanklopt voor hulp. Tijdens deze sessies wordt vooral gepraat. Daardoor ziet de zorgprofessional wat er gebeurt aan de buitenkant: het gedrag. Dat kan bijvoorbeeld een kort lontje zijn, boosheid, verdriet of desinteresse.

Veel cliënten vertellen wel een verhaal, terwijl hij of zij dat eigelijk niet wil. Een gebeurtenis kan bijvoorbeeld te heftig zijn geweest of door schaamte wordt niet alles verteld. Daardoor blijft het echte probleem in het hoofd van de cliënt aanwezig.

De professional probeert de cliënt te helpen, maar heeft vaak niet de juiste middelen. Ook blijft het vaak bij praten, geruststellen en adviseren. Een volgende afspraak wordt gemaakt, maar helaas is dat pas over enkele weken mogelijk. Als de cliënt weer de deur uit loopt, is het (emotionele) probleem niet helemaal weg.

Mentaal en psychische problemen

Het komt voor dat een huisarts niet de middelen heeft om iemand te helpen met mentale en/of psychische problemen. Iemand doorverwijzen naar een psycholoog of psychiater is een optie, net zoals het voorschrijven van medicatie. Het is vaak de simpele, bekende oplossing.

Er wordt vaak veel gepraat, maar niets opgelost. Dat heeft invloed op de lange wachtlijst in de GGZ.

Helaas hebben zulke oplossingen vaak slechts tijdelijk effect. Als de cliënt de volgende ochtend weer de dag begint, is er misschien wel een kleine verlichting en geruststelling. Maar het daadwerkelijke probleem is er nog en blijft ronddwalen in het hoofd. Daardoor is de kans op terugval groot en is iemand weer snel terug bij af. Helaas is hulp pas beschikbaar over enkele weken door de langdurige wachttijden. En soms is dat te laat, zeker als daardoor meer problemen ontstaan.

Aandacht voor de cliënt

In de huidige geestelijke gezondheidszorg bepalen (verouderde) methodieken, processen en protocollen de duur van de wachtlijst. Er wordt vaak gepraat, maar te weinig geluisterd naar de cliënt. Terwijl de cliënt juist het probleem heeft. Het is zelfs zo ingewikkeld gemaakt dat zelf de inspectie wordt ingezet bij het inkorten van de wachtlijsten:

Inkorten wachttijd GGZ

Zolang anderen andermans problemen tussen de oren moeten oplossen met verplichte protocollen en dossiervorming zijn de oplossingen te beperkt. Daar komt bij dat alleen wetenschappelijk bewezen methodes toegepast mogen worden. Terwijl andere, alternatieve en snellere methodieken net zo goed of zelfs beter zijn.

Als je de MatriXmethode kent, weet je iedereen zelf de regisseur kan worden over het eigen hoofd. Daar zijn geen langdurige behandelingen of gesprekken voor nodig. Daarom is het ineffectief om veel te praten over een probleem, terwijl de oplossing dichtbij is: in het hoofd van de persoon.

Minder praten, meer oplossen

Praten over problemen lucht vast op, maar kost zo enorm veel tijd, capaciteit, geld en energie. Wanneer zien mensen in dat problemen tussen de oren eigen individuele processen zijn die alleen door de persoon zelf te beïnvloeden zijn?

Daardoor is het stellen van de juiste vragen een oplossing, zodat de cliënt ontdekt de persoon met het probleem de eigen oplossing. Want uiteindelijk draait het om de individuele, eigen processen die zich in het hoofd afspelen.

Professional past de MatriXmethode toe
Gelukkig zijn dagelijks professionals op de juiste manier bezig om cliënten te helpen met hun problemen. Daarbij wordt juist niet een oplossing gecreëerd voor andermans problemen, maar ontdekt de cliënt zelf de eigen oplossing.
Het probleem én de oplossing speelt zich af in het eigen hoofd, altijd en bij iedereen. Daardoor is het belangrijk dat de cliënt weer zelf de regie krijgt over het eigen brein.

Wachtlijst in de GGZ inkorten

De huisarts Saboor Abed in Barneveld heeft een oplossing voor de oplopende wachtlijst in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). In zijn praktijk verwijst hij een aanzienlijk aantal cliënten en patiënten niet meer door naar de tweedelijnszorg. Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar 80 tot 90 procent wordt in zijn praktijk behandeld en niet meer doorverwezen. Daardoor heeft hij meer rust in de praktijk en wordt iemand sneller geholpen. Vaak zijn slechts één tot drie sessies al voldoende.

Hij vertelt zelf over zijn ervaring:

Oplossing

Een simpele oplossing voor het inkorten van de wachtlijst in de GGZ is de cliënt weer de regie te laten krijgen over het eigen hoofd. Dat klinkt vast logisch. Want iedereen heeft een eigen hoofd en daardoor ook de eigen oplossing.

Hoewel de oplossing simpel lijkt, is het niet eenvoudig. Er is decennia lang gewerkt om deze oplossing zo snel, veilig en krachtig te maken als deze vandaag is: de MatriXmethode. Met deze interventietechniek maak je het verschil.

Zet deze stappen (met voorbeelden)

1. Bekijk de video van huisartsenpraktijk Abed in Barneveld

Deze huisarts heeft een POH-GGZ in zijn praktijk waarmee hij 80 tot 90% niet verwijst naar de tweedelijnszorg. Deze resultaten gunt hij ook zijn collega's en zijn cliënten/patiënten.

2. Zorg voor een POH-GGZ in de huisartsenpraktijk

Dankzij de POH-GGZ Adrie van der Wijst heeft de huisarts Abed meer rust in zijn praktijk en de POH-GGZ meer werkplezier. De professional wordt niet belast door dossiervorming en de inhoud van het probleem wordt niet gedeeld door de cliënt.

3. Pas de MatriXmethode toe

Jij als professional past deze methode al binnen vijf dagen toe. Dat is tijdens de training op locatie door pionier Ingrid Stoop en/of een MatriXtrainer. Ook is het mogelijk om alle kennis en vaardigheden online te krijgen. Dat is net zo makkelijk, want daardoor hoef je niet te reizen.

Voordelen van deze interventietechniek

De MatriXmethode zelf heeft vele voordelen. Niet alleen voor de professional, maar ook voor de cliënt en uiteindelijk voor de zorgverzekeraar. Daarnaast zijn zelfs uitbehandelde, instabiele personen succesvol te helpen.

Méér voordelen zijn bijvoorbeeld:

  • Snel en krachtig

Krijg in drie of minder sessies een blijvende oplossing* bij mentale en psychische problemen.

*Uitvraag bij diverse opgeleide POH's-GGZ duidt op een succesratio van tachtig tot negentig procent. Wetenschappelijk onderzoek is in voorbereiding en moet meer duidelijkheid bieden.

  • Het verhaal wordt niet (opnieuw) gedeeld 

Je wordt niet belast met de inhoud van het probleem van je cliënt. Een dik dossier bijhouden is verleden tijd. Veilig voor jou en je cliënt.

  • Blijvend resultaat

De door ons opgeleide professionals geven aan dat problemen blijvend zijn opgelost. Onthouden gebeurtenissen worden veranderd, geüpdate en geneutraliseerd door de cliënt zelf.

  • Altijd en overal toepasbaar

De MatriXmethode is een interventie die in iedere situatie toepasbaar is. Dus op locatie, telefonisch en online inzetbaar. Al jarenlang veilig toepasbaar op locatie en/of telefonisch en digitaal.

  • Veilige methode

De sessie met de cliënt en professional is vrij van decompensatie, (negatieve) bijwerkingen en kans op terugval.

Toepassen

Wil je weten hoe je deze methodiek in jouw werkgebied toepast als professional? Iedereen die werkt met de MatriXmethode heeft minimaal HBO-werk- en denkniveau. Dat is noodzakelijk, want zelfs instabiele en uitbehandeld personen die hele heftige situaties hebben meegemaakt, zijn succesvol te helpen.

Hoe is dat mogelijk met deze interventietechniek? Doordat iedere cliënt een eigen hoofd heeft en daardoor ook de eigen oplossing. Met de MatriXmethode krijgt de cliënt weer de regie krijgt over het eigen hoofd. En daardoor een effectieve, veilige en blijvende oplossing.

Krijg meer informatie over deze methode. Of pas de MatriXmethode toe als professional in je werk met mensen en verkort de wachtlijst al op korte termijn.


Ook interessant:

Over de schrijver
Als ontwikkelaar, trainer en pionier van de MatriXmethode heb ik een missie: al het gedoe tussen de oren de wereld uit. Samen met de MatriXtrainers groeit dagelijks het aantal blijvende glimlachen. De resultaten en onze beloften liegen er niet om. En dat gun ik iedereen.
Reactie plaatsen