arrow_drop_up arrow_drop_down
Aantal ggz-verwijzingen meer dan gehalveerd
16 januari 2021 
in GGZ

Aantal ggz-verwijzingen meer dan gehalveerd

Het verschil maken in de huidige, traditionele geestelijke gezondheidszorg gaat niet zomaar. Al jaren wordt er te weinig naar de oplossing van de individuele persoon gekeken. Praten wordt er wel veel gedaan. Suggesties en tips geven ook, maar het probleem daadwerkelijk aanpakken door de persoon op de eigen manier niet. Want de oplossing voor ieder specifiek mentaal en/of psychisch probleem zit altijd in het eigen hoofd van de persoon.

Omdat er niet wordt gekeken naar de oplossing van het individu, zijn er op dit momenteel lange wachtlijsten in de ggz. Als iemand een probleem heeft, gaat iemand vaak eerst naar de huisarts. Als iemand daar terecht kan, moet de cliënt of patiënt praten over het probleem. Na één of enkele sessie wordt duidelijk of iemand geholpen kan worden. Zo niet, dan kan de huisarts of POH-GGZ de persoon verwijzen naar de tweedelijnszorg. En vaak beginnen dan pas de echte problemen en langdurige trajecten.

Verwijzingen naar de tweedelijnszorg

Het aantal verwijzingen naar de geestelijke gezondheidszorg blijft onveranderd en schrikbarend hoog. Ongeveer een half miljoen mensen met mentale en/of psychische problemen worden van de huisarts naar de tweedelijnszorg verwezen, zoals een psycholoog. Dat zijn dus vele mensen die niet weten hoe ze op hun eigen manier een probleem kunnen oplossen.

Het gevolg is dat er steeds meer mensen betrokken worden bij het helpen of behandelen van iemand. Iedere keer moet weer hetzelfde verhaal verteld worden. Iemand wordt daardoor sneller zorg-moe.

Meer verwijzingen, meer geestelijke problemen?

De Nederlandse Zorgautoriteit vermeldt op de website dat het aantal verwijzingen naar de ggz is gestegen:

Verwijzingen GGZ

 

 

 

 

Door de coronacrisis stond in maart 2020 voor veel mensen in de hele de wereld even stil. Men was in de war, onzeker, angstig en emotioneel in de knel. Toch komen de echte problemen pas op langere termijn, aangezien mensen vaak niet over hun problemen willen praten. De corona-maatregelen bevorderen het gemak van beschikbare hulp niet.

Het is daarom van belang dat goede, snelle en effectieve hulp wordt geboden. Hulp die niet afhankelijk is van wekenlange wachtlijsten en langdurig praten.

Praten over psychische problemen

Zoals je weet, kost praten veel tijd en dus ook geld. Normaalgesproken moet iemand over het probleem praten, terwijl dat vaak persoonlijk en ‘geheim' is. Dat heeft te maken met de persoonlijke ‘black box' die iedereen heeft, waar mentale en psychische geheimen staan opgeslagen. Daardoor mag, kan, durft of wil iemand vaak niet over het probleem praten.

Als iemand niet direct geholpen kan worden, wordt er vaak verwezen naar een professional in de tweedelijnszorg. Ook daar wordt weer gepraat. De professional is een luisterend oor, maar geen oplosser van het probleem. Want de enige die de oplossing heeft, is de person zelf.

In deze animatie wordt uitgelegd hoe de persoonlijke ‘black box' werkt:

Vragen stellen zonder te praten over de oorzaak

Professionals stellen vaak vragen waardoor de cliënt moet vertellen wat er precies is gebeurd. Ze willen vaak de oorzaak weten van het probleem om zo een passende oplossing te bieden die bij de persoon past. Maar sommigen cliënten hebben daar geen zin in of behoefte aan. Daardoor blijft het probleem in het hoofd aanwezig.

Het grote voordeel van de MatriXmethode is dat iemand niet over de oorzaak van het probleem hoeft te praten. Een vervelende gebeurtenis is wel een feit, want het is gebeurd. Aan gebeurde feiten kan niets veranderd worden. Wel kan de lading van dat ene feit worden geneutraliseerd tot een kaal feit. We horen vaak van professionals die bij ons de training volgen, dat sessies lang duren en veel gepraat wordt over de inhoud van het probleem. Daarnaast wordt een cliënt of patiënt vaak naar de tweedelijnszorg gestuurd. Uit gesprekken met professionals komt naar voren dat er in de eerstelijnszorg te weinig tools beschikbaar zijn om iemand echt goed en effectief te helpen.

Terwijl weinig veel woorden worden gebruikt om  een blijvende oplossing te vinden voor een angst, trauma of blokkade. Daardoor wordt de weg vrijgemaakt door een kortdurende interventie naar persoonlijke groei. Daardoor worden de drempels en obstakels geneutraliseerd met een krachtige interventietechniek.

Een halvering van het aantal verwijzingen in de ggz

Langdurige trajecten en dossiervorming is niet nieuw in de geestelijke gezondheidszorg. Terwijl het aantal mensen met mentale en/of psychische problemen juist onverminderd hoog blijft. Daarom is het toepassen van een veilige, snelwerkende en effectieve interventietechniek zo'n toegevoegde waarde. Cliënten en patiënten hoeven daardoor niet lang in trajecten te blijven zitten. En ook hoeft iemand niet verwezen te worden naar de tweedelijnszorg. Maar hoe wordt dat gerealiseerd?

De huisartspraktijk Abed in Barneveld maakt veelvuldig gebruik van de MatriXmethode om patiënten van angsten, trauma's of andere problemen af te helpen.  Een effectieve gesprekstechniek, heeft huisarts Saboor Abed gemerkt. Het aantal verwijzingen is drastisch gedaald. Ook zegt de huisarts: “Met het huidige systeem, waarin een verwijzing naar de ggz wel vergoed wordt maar deze methode niet, zijn we echt krom bezig.”

Het artikel in De Eerstelijns

Het totale artikel die is gepubliceerd in De Eerstelijns is te downloaden. Daarbij vertellen de huisarts Saboor Abed en POH-GGZ Adie van der Wijst over de toegevoegde waarde van de MatriXmethode. En dat daardoor een aanzienlijk aantal minder verwijzingen is gerealiseerd.
Het artikel is kosteloos te ontvangen via onderstaande download-knop:
Publicatie De Eerstelijns downloaden

Minder verwijzingen: wie heeft daar baat bij?

We weten dat het lastig is om de huidige geestelijke gezondheidszorg te veranderen. Wel weten we dat er een oplossing is voor de langdurige wachttijd en het aantal verwijzingen. Daarom is het kenbaar maken van de MatriXmethode een belangrijke stap om interesse te wekken en vertrouwen te krijgen.
  • Professionals

Veel professionals die met mensen werken met mentale en/of psychische problemen hebben het beste met de cliënt of patiënt voor. De hulpmiddelen die bekend zijn, worden ingezet. Met de MatriXmethode krijgt de professional een interventietechniek die veilig is, snel werkt en effectieve resultaten biedt. Het is een extra tool om in te zetten naast alles dat de professional al succesvol inzet. Omdat dankzij de gestelde vragen door de professional – in dit geval de POH-GGZ – de  persoon met het probleem zelf de eigen oplossing bedenkt én toepast

  • Cliënten

De cliënten die last hebben van een probleem willen zo snel mogelijk geholpen worden, zonder afhankelijk te zijn van een wachtlijst of complex protocol. Soms willen cliënten liever niet praten over hun problemen. Daardoor zijn er veel cliënten die wel een probleem hebben, maar met het probleem blijven zitten en geen hulp zoeken.

Gelukkig hoeft de cliënt met de MatriXmethode niet over de oorzaak van het probleem te praten. Dat is veilig, want de individuele geheimen worden niet onthuld. Wel bedenkt en past hij de eigen oplossing toe, zodat het probleem geneutraliseerd wordt tot een kaal feit. Het is gebeurt, maar de lading is eraf. Daardoor is de persoonlijke ‘black box' altijd veilig bij deze interventietechniek.

  • Huisarts

Ook huisartsen hebben veel baat bij het toepassen van deze interventietechniek in de huisartsenpraktijk. De lange trajecten waar de cliënten en patiënten normaal gesproken afhankelijk van zijn, zijn onnodig. Want veel van de problemen worden opgelost in de huisartsenpraktijk zelf door de POH-GGZ. En daardoor hoeft een aanzienlijk percentage van het aantal personen niet verwezen te worden naar de tweedelijnszorg, zoals een psycholoog.

De huisarts Abed uit Barneveld vertelt er zelf over:

  • Zorgverzekeraars

Niet onbelangrijk zijn de zorgverzekeraars die honderdduizenden tot miljoenen euro's kunnen besparen. Als iemand met maximaal drie sessies per specifiek probleem al succesvol is geholpen, dan zijn al die uren aan tijd in vervolgtrajecten niet meer nodig. Hoeveel wordt bespaard? Reken maar uit als er duizenden huisartsenpraktijken zijn in Nederland…

Maak het verschil met deze interventietechniek

De MatriXmethode is niet de oplossing voor alle problemen, dat is logisch. Maar het is wel een aantoonbaar effectieve oplossing voor veel gedoe tussen de oren (mentale en psychische problematiek).

Daarnaast is het:

  • Veilig, want de cliënt vertelt niet over de oorzaak van het probleem en er is nooit een (heftige) herbeleving;
  • Snelwerkend, omdat dankzij de volledige focus van de cliënt in twintig minuten direct resultaat merkt;
  • Effectief, want in maximaal drie sessies per specifiek probleem het probleem vrijwel altijd succesvol aangepakt is.

Maak jij je ook sterk voor minder verwijzingen en direct eerstelijns hulp voor cliënten en patiënten? Ik ben benieuwd welke tools jij al gebruikt in jouw werk. Hoe effectief is dat? Hoeveel mensen worden op dit moment verwezen naar de tweedelijnszorg? Deel jouw ervaringen en ontdek hoe je het verschil maakt.


Ook interessant:

 

Als ontwikkelaar en trainer van de MatriXmethode gun ik iedereen de regie over het eigen hoofd. Ik train professionals die cliënten helpen met hun mentale en psychische hulpvragen. Ook professionals zien de toegevoegde waarde in hun werk. Wil je ook meer werkplezier en doelgerichter werken? Ik train je graag.
Reactie plaatsen