Niet kunnen praten over trauma? Drie redenen waarom dat geen probleem hoeft te zijn
14 mei 2021 
in Trauma
6 min. leestijd

Niet kunnen praten over trauma? Drie redenen waarom dat geen probleem hoeft te zijn

Er zijn bijzonder veel mensen die last hebben van een trauma. Niet kunnen praten over een trauma hoeft geen probleem te zijn. Ondanks professionele hulp blijft vaak het probleem jarenlang in het hoofd van iemand aanwezig. Dat brengt meer problemen met zich mee zoals depressie, medicijngebruik of angstaanvallen terwijl dat niet nodig is.

Toch is het niet nodig om de oorzaak van het trauma te vertellen. Dat is veilig voor de professional/coach/hulpverlener én voor de cliënt. Vooral als iemand niet daarover wil, kan, mag of durft te praten.

Bij veel trauma-interventies moet gepraat worden

Wanneer je een probleem hebt, ga je naar de huisarts. Dat is de eerste stap die in het consult hoort. Samen wordt het probleem besproken en wordt samen de meest geschikte of gebruikte hulp gezocht. De begeleider kan een POH-GGZ, POH-Jeugd, psycholoog of andere hulpverlener zijn. De huisarts heeft vaak tien of twintig minuten nodig om dat samen met de cliënt te bespreken. De afspraak wordt gemaakt en er volgt een intake. Een behandelplan wordt gemaakt.

De behandeling start en de professional kan dan de vragen stellen:

  • “Wat is er precies gebeurd?”
  • “Waarom heb je daar last van?”
  • “Wat doet het met je?”

Ook het verhaal moet vaak (weer) verteld worden door de persoon met de hulpvraag, de coachee of cliënt. Het komt voor dat cliënten het probleem aan meerdere mensen moet gaan vertellen. Een verwijzing naar een psycholoog of psychiater is ook mogelijk. Er bestaat de kans dat de cliënt zorg-moe wordt en het (hele) verhaal liever niet verteld wordt. Of het simpelweg niet kan omdat de traumatische gebeurtenis te heftig was.

Animatie

In deze animatie wordt uitgelegd waarom praten over het probleem niet nodig is:

Nadelen van het praten over het trauma

Veel cliënten hebben goede redenen voor het niet willen delen van de oorzaak van de hulpvraag/het trauma. Er komen steeds meer details naar boven, andere vragen worden gesteld en mogelijke oplossingen worden aangedragen. Uit onze ervaring blijkt dat als iemand in de gaten heeft dat steeds hetzelfde verhaal verteld wordt, vaak sociaal-wenselijke antwoorden worden gegeven. Ook is de cliënt vaak alert om niet alles zo uitgebreid te vertellen.

Soms is een gebeurtenis te heftig en te ingrijpend geweest. In de gedetailleerde omschrijving in het dossier wordt vaak vermeld dat de cliënt heftig reageert, boos of verdrietig wordt. Informatie wordt achtergehouden door de persoon als hij/zij liever niet kan, mag, durft of wil vertellen wat er precies gebeurd is.

Redenen waarom de inhoud delen niet de oplossing is

Er zijn diverse soorten reden waarom praten over een traumatische gebeurtenis niet de oplossing is. Een drietal daarvan wordt verder toegelicht:

  1. Er heerst een angst om een gebeurtenis opnieuw te moeten herbeleven
  2. Het zijn privézaken en wellicht kent de hulpverlener de persoon in kwestie die bij het probleem betrokken is
  3. De cliënt kan zich schamen over een heftige situatie

Trachten en sessies kunnen onnodig lang duren als de persoon in kwestie niet praat over het probleem. Want het echt probleem, de angel, blijft in het hoofd van de persoon aanwezig. Praten verlicht soms wel, maar lost het probleem vaak niet op.

Niet kunnen praten over trauma

Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen redenen om niet te praten. Gelukkig biedt dat ook voordelen.

Voordelen om de oorzaak niet te hoeven vertellen

Wanneer een cliënt liever niet praat, geeft dat een groot voordeel voor zowel de cliënt zelf als de professional. Veel interventies kosten vaak veel tijd (en dus geld). Sessies en trajecten kunnen lang duren, soms jaren. In veel gevallen komt dat door de vele gesprekken die worden gevoerd. Dat is wellicht goed voor de geldstroom, maar niet voor de cliënt. De cliënt wil namelijk snel weer op de rit zijn en klachten-vrij worden.

Daarom is een voordeel dat sessies niet lang hoeven te duren als de oorzaak niet wordt gedeeld. Praten over het traumatisch voorval is ook niet belangrijk voor de professional, want die heeft altijd een andere beleving bij een bepaalde situatie. Het plaatje dat de cliënt heeft, is veelal anders omdat hij of zij zelf niet aanwezig. En als iemand toevallig wel aanwezig was, heeft iemand een andere beleving daarbij. De onthouden details die zijn onthouden verschillen bijvoorbeeld van elkaar.

Ook worden sociaal-wenselijke antwoorden voorkomen. Nog een voordeel is dat iemand sneller tot de kern kan komen. Door het stellen van de juiste vragen, hoeft een cliënt niet langdurig in een traject te zitten. De persoon bedenkt en past zelf de eigen oplossing toe. Die oplossing ontdekt de persoon dus zelf, zonder dat de inhoud gedeeld hoeft te worden. De professional stelt vragen, de cliënt krijgt de regie over het eigen hoofd.

niet kunnen praten over trauma

Interventie bij trauma’s en overige emotionele problemen

Er bestaat een manier waarbij de persoon zelf de eigen oplossing voor het trauma ontdekt en toepast. Het delen van de oorzaak is daarbij niet nodig.

Wat wel belangrijk is, is het ontkrachten van de traumatische gebeurtenis. Dat wordt gedaan met drie stappen:

  1. Stap 1: Ontladen
  2. Stap 2: Neutraliseren
  3. Stap 3: Vervangen

Door het stellen van specifieke vragen wordt het probleem verwerk tot een kaal feit. Dit gebeurt op een kortdurende wijze, zodat de cliënt de focus blijft behouden. Daardoor wordt de oorzaak van het probleem ontladen, geneutraliseerd en vervangen. Feiten blijven feiten, maar de lading wordt ervan afgehaald. Het voorval doet emotioneel dan niets meer.

Conclusie

Er zijn diverse reden waarom niet kunnen praten over het trauma geen belemmering hoeft te zijn. De professional/coach/hulpverlener stelt de juiste vragen op het juiste moment. Daarmee kan de cliënt zelf een traumatische gebeurtenis ontladen en neutraliseren. Daarnaast wordt het vervangen door een positief fragment, zodat de persoon er geen last meer van heeft.

Met de MatriXmethode heb je een veilig interventie tot je beschikking. Daarbij worden trauma’s, angsten en overige emotionele problemen doelgericht aangepakt. In het langetermijngeheugen staat het dan voor altijd opgeslagen als een neutraal of zelfs positief fragment.


Ben je een professional en wil je het verschil maken? De MatriXmethode biedt een kortdurende, veilige en doelgerichte coachingsinterventie. Uit onderzoek en ervaringen blijkt dat cliënten vaak binnen één tot drie sessies van hun hulpvraag af zijn.

Ook interessant:

Al sinds de ontwikkeling van mijn MatriXmethode vanaf in 1991 gun ik iedereen de regie over het eigen hoofd. Als ontwikkelaar, spreker, auteur en trainer weet ik waarom zelfregie de basis is van een leven zonder complexe protocollen, het bijhouden van dossiers en langdurige gesprekken over de onderliggende oorzaak. Daarom willen professionals hun cliënten kortdurend, veilig en doelgericht helpen met hun mentale klachten. Zie jij ook de meerwaarde? Ik train je graag.
Reactie plaatsen

MEER WETEN?

Wil je je gesprekken effectiever maken?

Ontvang kosteloos één van de digitale boeken in je mailbox. Je weet hoe je jouw cliënt doeltreffender kunt helpen. Zonder langdurige, inefficiënte gesprekken en te worden belast met de probleemverhalen van je hulpvrager.
Downloads MatriXmethode