Angstcirkel: hoe een angst wordt aangepakt.

Angstcirkel

Hoe ontstaat een angst, wat zijn de gevolgen en hoe kan iemand een fobie aanpakken op een veilige, doelgerichte manier? Met de angstcirkel van de MatriXmethode krijg je uitleg.

Angstcirkel in beeld

Bij de angstcirkel behoren vier stappen die vervolgens worden uitgelegd met voorbeelden:

  1. Situatie
  2. Angst
  3. Beleving
  4. Gedrag

angstcirkel

  • Stap 1: Situatie

Er is altijd eerst een situatie die ervoor zorgt dat iemand angstig wordt. Dat kan een moment zijn die in de toekomst mogelijk gaat plaatsvinden. Daar heeft iemand nu al een voorstelling of doemscenario bij.

  • Stap 2: Angst

Als iemand een bepaalde situatie mogelijk (opnieuw) gaat meemaken, dan heeft iemand daar nu al een beleving bij. Een angst kan voor iedereen anders zijn, want er zijn honderden/duizenden soorten angsten. En iedere angst kan voor iedereen op een andere manier worden ervaren. Iemand kan bijvoorbeeld bang zijn voor een vogelspin, maar hoeft niet bang te zijn voor een Roodwitte celspin.

  • Stap 3: Beleving

Het derde onderdeel van een angst is de beleving die daarbij hoort. Dat heeft te maken met het zien (plaatje), horen (geluid), voelen (gevoel), ruiken (reuk), proeven (smaak) en denken (gedachten). Dat is wat iemand mentaal, dus denkbeeldig, ervaart.

  • Stap 4: Gedrag

Vaak heeft een angst invloed op het gedrag. Dat is wat anderen waarnemen (aan de buitenkant en aan de buitenkant zichtbaar is) of iemand ervaart. Iemand vertoont daardoor vermijdingsgedrag, wordt onrustig of krijgt paniekaanvallen. 

Video

Omdat sommige mensen liever niet over angsten praten, blijft het probleem vaak in het hoofd aanwezig. Afleiding verlicht soms het probleem, maar zorgt dat het probleem altijd nog aanwezig is (met name op langere termijn). Hoe angsten aan te pakken wordt in de animatie uitgelegd:

Voorbeeld

Als je denkt aan een situatie die mogelijk in de toekomst gaat gebeuren, heb je nu al een voorstelling van die specifieke situatie. Je kunt bijvoorbeeld angstig zijn om turbulentie te krijgen in het vliegtuig. Je hebt daarbij nu al een plaatje, geluid, gevoel, reuk, smaak of gedachte

Daarbij is bijvoorbeeld het plaatje het meest vervelende; je hebt nu al een voorstelling gemaakt hoe chaotisch de vlucht mogelijk gaat worden. Of er ontstaat direct een tintelend gevoel in je buik als je eraan denkt. Dat heeft invloed op het gedrag. Om zo'n angstige situatie niet mee te maken heb je al een keer een vlucht geannuleerd. Of je krijgt direct zwetende handen.

Aanpak

Een veilige aanpak is de MatriXmethode, omdat niet inhoudelijk gepraat hoeft te worden over de angst. 

Daarbij horen drie stappen:

  1. Stap 1: Ontladen,
  2. Stap 2: Neutraliseren 
  3. Stap 3: Vervangen 

De negatief beladen perceptie wordt op de eigen manier vervangen door een neutrale of positieve gedachte.

Conclusie

Met de angstcirkel wordt het duidelijk welke vier onderdelen horen bij een angstige gebeurtenis: situatie, angst, beleving en gedrag. Iemand kan nu al een plaatje, geluid, gevoel, reuk, smaak of gedachte van de specifieke situatie hebben. Met de MatriXmethode hoeft inhoudelijk niet over de angst gepraat te worden, terwijl de persoon het op de eigen manier ontlaadt, neutraliseert en vervangt.

------------
Stel je eens voor dat je een doelgerichte gesprekstechniek beheerst, zonder afhankelijk te zijn van complexe protocollen, wachtlijsten en dossiervorming. En dat je niet belast hoeft te worden met de oorzaak van het probleem. Zou dat jouw werk leuker maken? Maak het verschil met de MatriXmethode als kortdurende, doelgerichte coachingstechniek bij mentale klachten.

Ook interessant:

MEER WETEN?

Meer werkplezier met minder moeite?

Ontvang kosteloos één van de digitale boeken of publicaties in je mailbox. Voorkom moeilijke, tijdrovende trajecten en protocollen die het gesprek complex maken.

Krijg meetbaar effectievere resultaten met deze unieke en veilige methode, zonder te worden belast met de probleeminhoud.

Downloads MatriXmethode
arrow_drop_up arrow_drop_down