arrow_drop_up arrow_drop_down
Emotie-eten de baas worden in 3 stappen
22 maart 2021 
in Emotie

Emotie-eten de baas worden in 3 stappen

Je hebt vast wel eens gehoord of ervaren dat je gaat eten of snoepen om bijvoorbeeld een onverwerkte emotie de baas te worden. Wat er dan gebeurt, is dat de ‘pijn' wordt verminderd door iets te eten dat juist voldoening geeft. Toch is dat vaak niet de juiste oplossing die mijn cliënten willen. Omdat het slechts tijdelijk effect heeft, blijft het echte probleem – een emotionele blokkade, angst of trauma – in het hoofd aanwezig. Hoe ga je hier wel goed mee om en word je de baas over het eigen hoofd?

Korte uitleg over emotie-eten

Voordat we naar de oplossing gaan, wil ik je eerst meenemen wat emotie-eten inhoudt. De verleiding om te gaan eten is namelijk groot als je een supermarkt inloop en je schappen vol lekkernijen ziet om de pijn te verzachten. Emotie-eten houdt in dat je bepaalde producten gaat eten om een uitweg, comfort of veiligheid te vinden voor bijvoorbeeld stress, boosheid, angst of verdriet.

Door iets te eten wat een goed, positief gevoel geeft wordt het negatieve gevoel tijdelijk verminderd of verlicht. Dat kan bijvoorbeeld chocolade of chips zijn. In ieder geval is het een eetbaar product waarmee de hoeveelheid dopamine (het ‘geluksstofje') in het lichaam wordt verhoogd. Door iets lekkers te eten, geeft dit een gevoel van bezinning, rust en ontspanning.

Emotie-eten de baas worden

Het gevaar van emotie-eten

Het zal je niet verbazen, dat eten door een emotie de baas te worden niet alleen positieve gevolgen heeft. Het overmatig, dagelijks of zeer regelmatig eten van bepaalde voedingsstoffen heeft zowel op korte als op lange termijn negatieve effecten. De drang om iets te eten om een negatief gevoel opzij te zetten, kan steeds grotere vormen aannemen. Er kan bijvoorbeeld vaker of meerdere keren per week naar eten worden gereikt. Het gaat daarbij niet om het honger hebben, maar om het geluksgevoel te krijgen. Het gevolg is dat er een een cyclus van schuldgevoel of schaamte ontstaat door overmatig te eten met als gevolg gewichtsproblemen, depressie of een negatief zelfbeeld.

Maar hoe ga je dan wel goed om met een emotie die het dagelijks leven in de weg zit? Zonder dat je de neiging hebt om iets te eten wat slechts tijdelijk een goed gevoel geeft? En juist op termijn een negatief effect heeft? Het antwoord zit ‘tussen de oren': het is dus een mentale belemmering dat in de weg zit en waar een oplossing voor gezocht wordt.

Emoties de baas worden door te eten is óók een strategie

Als je de MatriXmethode als coachingstechniek kent, dan weet je dat ieder individu, van jong tot oud, voor alles een eigen strategie heeft. Denk aan 's ochtends opstaan, tandenpoetsen, de huisdeur openmaken, dezelfde route nemen om naar je werk te gaan. Dat zijn strategieën die in het langetermijngeheugen staan opgeslagen en waarbij het geen tot weinig moeite kost om te doen.

Met emotie-eten is dit precies hetzelfde. Daarbij wordt ook gebruik gemaakt van een eigen strategie. Als jouw strategie is om een zak chips leeg te eten op een avond en de volgende ochtend met de overgebleven chips de dag te binnen, is dat een eigen manier om de emotie te vermijden of te verlichten. Iemand anders heeft wellicht een andere strategie, zoals een chocoladereep in één keer opeten.

Daarbij geldt dat een emotie wordt gecreëerd door iets dat daadwerkelijk in het verleden is gebeurd of in de toekomst mogelijk gaat gebeuren. Beide vormen van emoties zijn aan te pakken met de MatriXmethode door het stellen van de juiste vragen en het veranderen van interne processen.

Test jezelf

Even een kort test om je een inzicht te geven hoe het werkt.  Want ook jij hebt vast en zeker een eigen strategie voor iets wat je vaak doet.

  • Eet je vaak hetzelfde in de ochtend en zijn jouw vervolgstappen vaak of altijd hetzelfde? Denk aan de gebruikte spullen direct in de vaatwasser doen of het bord op tafel laten staan zoadat je het later opruimt een keer opruimt.
  • Poets je altijd je tanden na het ontbijt of sla je die stap altijd over?
  • Zeg je vervolgens op dezelfde manier je partner of kind gedag?

In de video leg ik het kort en wat uitgebreider uit:

Je hebt dus een strategie eigengemaakt die voor jou prettig werkt en normaal is.

Het liefst wil je niet afwijken van die strategie omdat dat juist moeite en inspanning zou kosten. Want hoe zou het zijn als je de strategie van jouw partner of goede vriend precies overneemt? Zou dat fijn voelen of zorgt dat juist ervoor dat je flink moet nadenken over de vervolgstappen die gedaan moeten worden?

Waarschijnlijk het laatste. En dat is precies het geval bij emotie-eten. Want ook dat is een eigen strategie en de enige die daar iets aan kan veranderen is de persoon zelf.

Gelukkig kan je hier iets aan doen op een effectieve manier.

Hoe je de regie krijgt over het eigen hoofd

Mijn missie is ‘Regie over eigen hoofd'. Dat wil zeggen: ‘Bedenk en pas een eigen strategie toe die voor jou werkt, waarbij je emotionele problemen de baas wordt'. Want alles gebeurt in het eigen hoofd. Dus als je die strategie verandert en het vervangt door iets dat minder prettig is, dan zal de behoefte verminderen. Dat komt doordat iedereen een eigen brein heeft. En in dat brein zit ook de eigen oplossing.

Want wie kan daar iets aan veranderen? Precies, de persoon zelf. Er is een manier om dat te doen op je eigen manier. Hoe dat zit, wordt kort uitgelegd in het MatriXwerkmodel.

Met dit model – dat ik jaren geleden heb bedacht – wordt kort uitgelegd hoe de MatriXmethode een rol speelt bij het veranderen van een eigen strategie:

Drie stappen bij het verwerken van emoties

Het aanpakken van emotionele problemen – of in dit geval emotie-eten – is makkelijker dan je denkt. Daarbij zijn weinig woorden nodig, want wat belangrijk is is dat de persoon met het probleem zelf aan de knoppen draait. Dat geldt voor meerdere hulpvragen.

Het heeft allemaal te maken met het mentale proces van de persoon zelf. Ieder persoon ervaart een emotie weer op een andere manier. Gelukkig is daardoor iedereen zo uniek. Het is daarom belangrijk als deze echte oorzaak wordt aangepakt.

Er zijn drie stappen die daarbij een rol spelen:

  1. Ontladen
  2. Neutraliseren
  3. Vervangen

Het is logisch dat deze stappen nog wat onduidelijk zijn. Daarom leg ik dat graag uit met een voorbeeld. Dit voorbeeld hoeft niet voor jou te gelden, maar het geeft een beeld hoe emotie-eten kan worden aangepakt.

Maar let op: ook al is het volgende voorbeeld een compacte, korte uitleg hoe een MatriXsessie in de praktijk werkt, het geeft een inzicht in de stappen die worden genomen.

Emotie-eten de baas worden door een strategie te veranderen

Uitleg

1. Ontladen

Het probleem is niet het emotie-eten, want dat is het gevolg. Ga eerst naar het probleem toe. Dat kan bijvoorbeeld een onverwerkte emotie zijn die dwars zit en je door iets lekkers te eten wilt vermeiden of ontwijken. Dit is meteen de hulpvraag die je hebt en waar je graag van af wilt. Het is vervolgens belangrijk om de trigger te ontladen. Dit doe je door bij jezelf na te gaan of de emotie een plaatje, gevoel, gedachte, reuk, smaak of gevoel is. Pak eerst datgene aan dat direct in je op komt.

2. Neutraliseren

Nadat het duidelijk is wat precies de trigger is van de emotie – dus wat de oorzaak is – neutraliseer je die eigen beleving op de eigen manier. Wat zou je willen veranderen, wissen of doen om de trigger een ‘kaal feit' te laten worden? Dit is het moment dat je in je eigen hoofd aan de eigen knopjes draait zodat het probleem geen lading meer heeft. Je kunt iets dat je eet tijdens zulke mindere momenten in je gedachte heel vies maken. Daardoor zal de de behoefte sterk afnemen.

3. Vervangen

Vervolgens vervang je het probleem door iets wat je ervoor zorgt dat de behoefte om iets te eten wordt verminderd. Je kunt bijvoorbeeld jouw emotionele gedachte die je zojuist hebt geneutraliseerd, vervangen door iets wat jou kracht geeft. Maak gebruik van één of meerdere krachtwoorden die bij jou passen. Het krachtwoord maakt dan jouw ontladen beleving krachtiger dan de drang om jouw emotie te vermijden door te eten.

Conclusie

Zorg ervoor dat de emotie een onbeladen feit wordt. Vervang het door iets neutraals en/of positiefs op je eigen manier. Dan word je elke negatieve emotie de baas en is de behoefte om iets aantrekkelijks te eten een stuk minder. Maak daarbij gebruik van een coachingstechniek zoals de MatriXmethode. Daarbij wordt een emotie ontladen, geneutraliseerd en vervangen. Want je lost niets op door iets te eten dat je tijdelijk een goed gevoel geeft. Uiteindelijk zorgt dat er juist voor dat op langere termijn je meer van iets nodig hebt om je emotie te verlichten door iets te eten.

Heb jij ervaringen met emotie-eten? Of wil je zelf de baas worden over je eigen hoofd zodat een onverwerkte emotie er niet voor zorgt dat je iets moet eten om de pijn te verzachten? Laat het weten door een reactie achter te laten en je krijgt zo snel mogelijk antwoord.


Ook interessant:

Als ontwikkelaar en trainer van de MatriXmethode gun ik iedereen de regie over het eigen hoofd. Ik train professionals die cliënten helpen met hun mentale en psychische hulpvragen. Ook professionals zien de toegevoegde waarde in hun werk. Wil je ook meer werkplezier en doelgerichter werken? Ik train je graag.
Reactie plaatsen