Effectieve interventies voor coaches, onderwijs, jeugdzorg en GGZ
04 april 2022 
16 min. leestijd

Effectieve interventies voor coaches, onderwijs, jeugdzorg en GGZ

Bestaan er doeltreffende interventies nu de huidige wachtlijsten het tegendeel beweren? Je zou denken van niet. Toch is er een lichtpuntje voor coaches en professionals in het onderwijs, jeugdzorg en GGZ.

Want het voeren van effectieve gesprekken over mentale problemen hoeft niet lastig of langdurig te zijn als de juiste vragen worden gesteld. Welke vragen zijn dat? Dat ontdek je in dit artikel.


Interventies worden effectiever als er minder gepraat wordt over de probleeminhoud en er meer focus is voor de eigen oplossing van de cliënt.


Wat zijn effectieve en ineffectieve interventies?

Zoals je wellicht weet is een interventie een bepaalde vorm van behandelen of coachen. het doel is altijd om cliënten, de hulpvragers, weer op de rit te krijgend door gebruik te maken van vraagtechnieken. Het doelbewust aanpakken van een hulpvraag is niet altijd even makkelijk of effectief bij iedereen. Dat heeft te maken met de hulpvraag, de cliënt of de professional die geen aansluiting heeft met de persoon of de verkeerde vragen stelt.

Interventies kunnen zijn:

  • Behandelmethoden
  • Gesprekstechnieken
  • Ander soort methodieken

In de huidige maatschappij zijn er effectieve, ineffectieve en semi-effectieve methodieken. Sommige zijn zelfs evidence-based. Maar doordat ze wetenschappelijk zijn onderzocht, mogen (of moeten) die methodieken toegepast worden aan de hand van een voorschreven protocol. In mijn ogen is het jammer als er te weinig gekeken wordt naar niet-wetenschappelijk-bewezen manieren. Er zijn namelijk genoeg voorbeelden van manieren die hebben aangetoond te werken en goede resultaten bieden.

In de jeugdzorg, onderwijs of zorg (GGZ) kan er bijvoorbeeld veel winst behaald worden als er minder wordt gestuurd op het gedrag en minder gepraat wordt over het probleem. Wel zou er meer aandacht moeten zijn voor zelfregie van de cliënt om daadwerkelijk meer te bereiken.


Er zijn genoeg voorbeelden van manieren die hebben aangetoond te werken en goede resultaten bieden.


Ook het op de juiste manier toepassen van een resultaatgerichte interventie is in veel opzichten gunstig. Er zou meer aandacht moeten zijn om dossiervorming te minimaliseren, de duur van de tussenkomst te verkorten en moeizame gesprekken met een client te voorkomen.

Als een interventie 5% efficiënter is dan reguliere methodieken, dan is er al sprake van een significante verschil. Er is een manier die daadwerkelijk zulke verschillen laat zien. Wil je daar meer over weten? Lees dan verder, inclusief de vragen die vaak gesteld worden.

Welke doelgerichte interventies zijn er?

Eerlijk is eerlijk: er bestaan veel soorten interventies. Sommige zijn complex en tijdrovend. Sommige niet zo efficiënt als ze beweren. Welke aanpak werkt wel snel, is doelgericht en zet de cliënt centraal in plaats van het systeem of protocol?

Natuurlijk kan ik over andere methodieken praten, maar eerlijk gezegd heb ik maar met één interventie echt verstand. En ik geef je liever de zuivere informatie van de bron (van mij dus) dan dat ik iets ga vertellen juist anderen veel beter iets over kunnen zeggen.

De interventie waar ik het over heb, is de MatriXmethode. Het is een gesprekstechniek op basis van coaching die ik zelf in tientallen jaren heb (door)ontwikkeld. Er is overal veel informatie over te vinden, inclusief video’s en resultaten. Maar als je toch nog wilt weten wat het is, bij wie het werkt en hoe je ermee snelle resultaten krijgt, dan adviseer ik je deze video:

Coaches

Ook al is iedere coach anders en gebruiken ze verschillende methodieken, ze zijn allemaal op zoek om effectievere resultaten te bereiken tijdens gesprekken. Iedere coach heeft zijn of haar eigen expertise, kwaliteiten en beschikbare coachingsmethodieken.

Soms worden er zelfs meerdere door elkaar heen toegepast. Dat is prima, want als een coachingsgesprek daardoor effectiever wordt, is dat mooi meegenomen. Praten met mensen kan iedereen. Maar niet iedereen kan coachen.


"Mijn onderbuik is mijn raadgever. Daar ligt in mijn optiek de sleutel om mensen van betekenis te kunnen zijn" - Mental coach die de training heeft gevolgd


Hoewel iedereen zich ‘coach’ mag noemen, bestaat er een verschil tussen een effectieve en minder-effectieve coach. Want vind jij iemand goed die met één specifieke hulpvraag zoals een hondenangst tien coachings nodig heeft? Misschien is je antwoord ja. Maar wat als er een manier is die de hulpvraag in minder dan drie sessies aanpakt. Vind je dat dan uitzonderlijk goed of ongeloofwaardig?

Wat ik in de afgelopen tientallen jaren heb ontdekt is dat bijvoorbeeld het verwerken van een angst of trauma helemaal niet lang hoeft te duren. Als er minder gepraat wordt tijdens een coaching, de juiste vragen worden gesteld en de persoon zelf de regie krijgt over het eigen hoofd, dan is er op korte termijn al een grote vooruitgang mogelijk.

Deze mental coach heeft ervaring met de interventietechniek en zet deze nu succesvol in:

Onderwijs

Ook in het onderwijs is er behoefte aan oplossingsgerichte en effectieve interventies. Onderwijsprofessionals hebben vooral te maken met cognitieve problemen zoals leerproblemen, volle hoofden en moeite met informatie onthouden.

Maar wist je dat veel van die problemen een oorzaak kunnen hebben waar je niet zo snel aan denkt? Bijvoorbeeld faalangst of pesten?


"Als ik dit eerder had geweten, was mijn CITO-toets wel hoger geweest" - leerling van het Stedelijk Vakcollege in Zutphen


Het onderwijs en leerlingen zouden er veel baat bij hebben als de onderliggende oorzaak van cognitieve problemen ook aangepakt worden. Dan hoeft een leerling niet zo snel huiswerkbegeleiding te krijgen of doorgestuurd worden naar een psycholoog.

Effectieve interventies bestaan er, maar deze worden in mijn ogen helaas te weinig gebruikt. De reden? Daar heb ik wel een idee over.

In Zutphen weten ze in ieder geval wel waarom daar de leerlingen beter en sneller leren. De onderwijsprofessionals hebben daardoor zelf ook meer werkplezier. Ze vertellen er zelf over, inclusief hun resultaten:

Ook de leerlingen en andere onderwijsprofessionals zien betere cijfers en resultaten. Leerproblemen hebben vaak meerdere oorzaken, maar in de klas wordt vaak vooral gericht op wat iemand ziet aan de buitenkant. Iemand kan bijvoorbeeld dyslectisch zijn, een kort lontje hebben, last hebben van een angst, druk zijn, ADHD hebben en ga zo maar door. Zulke etiketten en stempels vind ik persoonlijk ongepast, want iedereen is uniek. Iemand die druk is, kan bijvoorbeeld een hele goede presentator worden.

In het onderwijs zou er meer aandacht moeten zijn om kinderen te leren HOE te leren. Want WAT er geleerd moet worden is duidelijk. In Zutphen vertelt een leerling en meerdere onderwijsprofessionals over hun ervaringen met de MatriXmethode in de klas:

Jeugdzorg

Al jaren lopen jeugdzorgprofessionals tegen dezelfde vraagstukken aan: er wordt veel gepraat, maar te weinig bereikt met de jongeren. Ook al spant iedereen zich met de juiste bedoelingen in, mist er een manier om snellere meer werkplezier te krijgen. Iedere jeugdzorgwerker heeft vaak diverse soorten interventies tot zijn of haar beschikking om toe te passen bij specifieke hulpvragen.


"Mensen worden overspoeld door do's en don'ts. Jeugdzorgprofessionals moeten hele ingewikkelde beslissingen nemen en hebben eigenlijk een leeg hoofd nodig. Ik zie daarom heel veel toepassingen bij jeugdzorgwerkers." - Jetje Rijks, professional in de jeugdzorg


Een geruststelling is dat er diverse manieren zijn om iemand te helpen. Toch is het belangrijker dat de toegepaste aanpak werkt en aantoonbaar effectief is. Als jongeren een hulpvraag hebben, is het stellen van gerichte vragen een goede eerste stap. Daarbij kan de probleemoorzaak zelfs privé blijven. Er hoeft dan inhoudelijk niet over gepraat te worden. Dat scheelt veel tijd en dossiervorming.

Jeltje Rijks, die in de jeugdzorg werkt, heeft dat ook ervaren. Ze biedt nu een oplossingsgerichte interventie waarmee ze snellere resultaten krijgt:

Lvb (licht verstandelijke beperking)

Jongeren en volwassenen met een licht verstandelijke beperking (lvb) hebben een bijzonder goed inlevingsvermogen. Dat is een voorwaarde voor een efficiënte coaching. Want met deze methodiek wordt gebruik gemaakt van de innerlijke beleving die iemand ervaart.

Mensen met een lvb (licht verstandelijke beperking) zijn goed te coachen als er een duidelijke hulpvraag is. Met het stellen van de juiste vragen en een goede focus, is er veel mogelijk in korte tijd. Door gebruik te maken van een interventie waarmee je uit de probleeminhoud blijft, hoeft een coachingsgesprek met een beperkt iemand niet lang te duren. Zorg er vooral voor dat de persoon zich op zijn gemak voelt, er geen afleiding is en je heel doelgericht de juiste vragen stelt.

Vragen

Tijdens een MatriXsessie worden in het begin van de coaching verschillende vragen gesteld. Om een doorbraak te creëren, staan vaak dezelfde vragen centraal. Het is afhankelijk per hulpvraag en cliënt welke vragen er gesteld worden. Maar een feit is dat vrijwel iedereen met een specifiek probleem geholpen kan worden, mits de persoon er echt van af wilt.

Een voorbeeld van oplossingsgericht coachen bevatten de volgende vragen:

  • Jouw hulpvraag: is dat een plaatje, geluid, gevoel, reuk, smaak of gedachte?
  • Hoeveel last heb je van de klacht van 0 tot 10, waarbij 10 het allerergst is?
  • Wat wil je het eerst aanpakken?
  • Stel dat je het plaatje het eerst kan vervangen, zou je dat willen?
  • Dat gevoel, waar lijkt dat op? Kan je het omschrijven?

Bovenstaande vragen zijn trouwens slechts enkele voorbeelden van vragen die normaalgesproken gesteld worden. Ieder gesprek gaat relatief snel in vergelijking met andere interventies (vaak 20 minuten per specifieke hulpvraag). Daarbij is het belangrijk dat er volledige focus is bij de persoon die de hulpvraag heeft én bij de coach.

Voorbeeld (casus van drs. Ite Teun)

Door drs. Ite Teun, docent biologie, scheikunde en ICT

Na mijn allereerste vlucht (van Schiphol naar Nice) was ik doodsbang om te vliegen. De terugvlucht was zo mogelijk nog erger, ondanks dat het een uitermate rustige vlucht was. Ik nam me voor om nooit meer in een vliegtuig te stappen. Terwijl ik talloze airshows en luchtmachtdagen bezocht heb, veel weet over vliegen en vrijwel elk vliegtuig met slechts één blik kan herkennen.
Maar het maakte me op zich niets uit. Met de auto kun je ook prima op vakantie en mijn familie woont in Nederland, Engeland en België, allemaal goed te bereiken zonder ooit in een vliegtuig te hoeven zitten.
Enkele jaren later heb ik me toch laten overhalen om naar Griekenland te vliegen. Het was ‘maar een kleine vier uur’ vliegen hield ik mezelf voor. De avond ervoor heb ik niet geslapen, ’s ochtends kon ik niet eten en ondanks kalmeringspillen waren het een viertal zeer angstige uren aan boord. 
De vakantie zelf was heerlijk, maar twee dagen voor de terugvlucht viel ik weer terug in het patroon van angst en doemdenken. Niet in staat om te eten of te slapen, kwam het moment uiteindelijk dat ik weer aan boord moest van de 737. Wederom heb ik vier uur lang doodsangsten uitgestaan en bijna een paniekaanval gehad voordat ik weer op de grond stond. Daarna nam ik me voor om écht nooit meer te vliegen.
Toen ontmoette ik mijn huidige vrouw. Ze komt uit Vietnam, studeerde in Nederland en al snel kreeg ik door dat ik ooit naar Vietnam zou moeten reizen. Om mij hierop voor te bereiden heb ik boeken gelezen over vliegangst, video’s gekeken, een online methode gevolgd en ben ik zelfs een aantal sessies onder hypnose geweest, allemaal om maar van die vliegangst af te komen. 
Uiteindelijk ben ik naar Vietnam gegaan. Het vliegen was opnieuw een ware nachtmerrie. Vooral tijdens de terugreis van dertien uur met voorspelde turbulentie, heeft mijn hartslag voortdurend tussen de 100 en 150 gezeten. Weer nam ik me voor om nooit meer te gaan vliegen.
Drie jaar, een huwelijk en een dochtertje van twee later, wilden we naar Vietnam om de vakantie bij onze schoonfamilie door te brengen. Met onze dochter erbij had ik dus nóg iets om me zorgen over te maken… Ik overwoog zelfs om eerste-generatie antihistaminica in combinatie met alcohol in te nemen als middel om de vliegreis niet bewust te hoeven meemaken. Ik zag er tegenop zoals ik mij voorstel dat mensen opzien tegen een driedubbele wortelkanaalbehandeling zonder verdoving.
En toen kwam ik in contact met de MatriXmethode als effectieve interventie voor mijn hulpvraag. Via een familielid werd ik doorverwezen naar Ingrid. Op dat moment was ik bereid om werkelijk alles te doen om maar geen vliegangst te hebben. Na een kort gesprek besloten we om eerst een sessie van ruim een uur te doen om bepaalde herinneringen en toekomstbeelden te neutraliseren. 
De volgende dag heb ik nogmaals een sessie gedaan om ook een aantal herinneringen die op het eerste gezicht niets met vliegen te maken hebben, te neutraliseren. We spraken we af dat ik op het vliegveld nog even mocht bellen. 
Voor het boarden heb ik dat gedaan omdat ik nog wel zenuwachtig was.

Effectiviteit

Eenmaal in de slurf (waar voorheen mijn hart al als een gek tekeer ging) voelde ik me echter prima. We zochten onze stoelen en gingen zitten. Ook toen voelde ik me nog steeds prima. Het opstijgen was spannend, op een leuke manier, en eenmaal op kruishoogte kon ik genieten van het uitzicht over Europa.
De zes uur naar Dubai vlogen als het ware voorbij. De tweede vlucht van Dubai naar Hanoi was een nachtvlucht met ruim vier uur turbulentie af en aan, soms zelfs vrij heftig. Toch ergerde ik me meer aan het onbevredigende einde van Avengers Infinity War dan aan de turbulentie. Turbulentie is net zoiets als in de trein zitten, heftige turbulentie is net zoiets als over een wissel rijden. Geen moment heb ik me zorgen gemaakt over dingen als: gaan we neerstorten, word ik misselijk, gaat alles goed met onze dochter?
Ook de terugreis verliep op dezelfde manier. Op weg naar het vliegveld was ik een beetje zenuwachtig, maar aan boord voelde alles weer goed en ondanks ettelijke uren turbulentie hebben we heerlijk gegeten en genoten van de nieuwste Star Wars film. 
Ik heb nooit kunnen vermoeden dat een ogenschijnlijk bedrieglijk simpele methode als de MatriXmethode zo’n krachtige tool is om definitief van je angsten af te komen.

Resultaten van effectieve interventie

Er is een doelgerichte interventie die snel resultaat biedt bij mentale blokkades en belemmeringen. En waarbij (ineffectieve) gesprekken met een psycholoog worden voorkomen.

Enkele voordelen van de tussenkomst zijn:

  • De probleeminhoud blijft privé (veilig voor de cliënt en voor de professional)
  • De hulpvrager komt direct tot de kern van de klacht
  • Het probleem wordt beschouwd (er vindt geen herbeleving of afleiding plaats)
  • Vaak is de hulpvrager binnen één tot drie sessies van de specifieke hulpvraag af
  • De interventie werkt bij zowel cognitieve als emotionele klachten
  • Coachingsgesprekken worden leuker, sneller en effectiever
  • Je voorkomt vastlopende trajecten en gesprekken

Er zijn verschillende onderzoeken en onderzoeksresultaten gemeten die laten zien dat de interventie werkt. Wetenschappelijk onderzoek is in ontwikkeling en zal meer duidelijkheid bieden. Maar tot nu toe zijn de resultaten hoopgevend, gezien de effectiviteit van de interventie tijdens het groeitraject.

Onder andere deze resultaten zijn bekend:

Klachten MatriXmethode


Ook is tijdens dit traject een vraag hoe lang iemand al last had. Want sommige cliënten wachten soms vele maanden tot jaren voordat ze professionele hulp zoeken. Een reden kan zijn dat iemand liever niet over het probleem praat, of niet erover mag, durft of kan praten.

Terwijl als iemand de regie krijgen over het eigen hoofd, kan het probleem direct aangepakt worden. Zonder dat over de probleeminhoud gepraat hoeft te worden. Dat is vaak wat bij veel andere interventietechnieken en methodieken wel gedaan wordt.

Effectiviteit MatriXmethodeOok is gemeten hoe zwaar het probleem is die iemand ervaart. Een trauma of seksueel misbruik kan bijvoorbeeld een hele grote impact hebben gehad op iemand leven:

Effectiviteit MatriXmethode

Tot slot is gemeten hoe effectief de MatriXmethode is geweest tijdens en na de coaching. Want het doel is dat de persoon met de hulpvraag de baas wordt over zijn eigen hoofd. En dat deze interventie effectief is, wordt duidelijk met de laatste meting:

Onderzoek effectiviteit MatriXmethodeUiteraard zijn bovenstaande onderzoeksresultaten waardevol. Maar wat ook waardevol is, is als anderen zelf over de interventie en hun successen vertellen. Die ervaringen laten zien dat de toepasbaarheid van de interventie daadwerkelijk doeltreffend is:

Conclusie: effectieve interventies voor coaches, onderwijs, jeugdzorg en GGZ

Gesprekstechnieken en behandelmethoden: er bestaan veel interventies die worden toegepast bij mentale problemen. Maar welke is doelgericht, kost weinig tijd tijdens een coachingsgesprek en levert bijzondere resultaten op? De MatriXmethode is één van de interventies die breed toepasbaar is bij mentale problemen, en snel én blijvend resultaat biedt.

Het is een ideale interventie voor coaches en professionals in het onderwijs, jeugdzorg, zorg (GGZ) en mensen die werken met cliënten met een licht verstandelijke beperking (lvb). Waarom? Omdat de probleeminhoud van de mentale klacht privé blijft, je al op zeer korte termijn resultaat ziet, er geen dossiervorming plaatsvindt en afhankelijkheid van een complex protocol voorkomen wordt

Heb je ervaring met deze interventiemethode? Of werk je met een andere methodiek die ook effectieve resultaten oplevert? Deel jouw ervaringen.

------------
Stel je voor dat je een doelgerichte gesprekstechniek beheerst waarmee je wekelijks kostbare, ineffectieve praaturen bespaart. En je een unieke interventie hebt die direct resultaat oplevert, ook online of telefonisch. Zou dat jouw gesprekken leuker maken? Maak ook het verschil met de MatriXmethode als de meest breed toepasbare coachingstechniek bij mentale problemen.

Ook interessant:

Al sinds de ontwikkeling van mijn MatriXmethode vanaf in 1991 gun ik iedereen de regie over het eigen hoofd. Als bedenker, spreker, auteur en trainer heb ik een oplossingsgerichte coachingsinterventie ontwikkeld. Daarmee zie je binnen één tot drie sessies per hulpvraag een blije cliënt, zonder dat de onderliggende probleeminhoud besproken hoeft te worden. Met de duizenden professionals die mijn methodiek inzetten, maken zij nu het verschil in hun werk. Zie jij ook de meerwaarde? Ik train je graag.
Reactie plaatsen

MEER WETEN?

Wil je effectieve gesprekken en het verschil maken?

Ontvang kosteloos een download in je mailbox en voorkom moeizame, ineffectieve gesprekken met je cliënt.

Krijg effectieve resultaten door met gerichte vragen direct tot de kern van de hulpvraag te komen. Deze unieke en veilig toepasbare methode bevrijdt jou en je cliënt van gesprekken die gaan over de probleeminhoud.

Downloads MatriXmethode