Hulp in de eerstelijns GGZ, zonder verwijzing naar psycholoog
18 juni 2021 
in GGZ
4 min. leestijd

Hulp in de eerstelijns GGZ, zonder verwijzing naar psycholoog

De hulp in de eerstelijns GGZ door de Praktijkondersteuners Huisartsenzorg (POH-GGZ) biedt in de huidige geestelijke gezondheidszorg veel toegevoegde waarde. Het is een goede ontwikkeling als een praktijkondersteuner van de huisarts cliënten kan helpen zonder dat een verwijzing naar een psycholoog (tweedelijnszorg) nodig is.

Toch worden nog veel mensen naar een psycholoog doorverwezen, zonder de cliënt de eigen oplossing voor het eigen probleem te laten ontdekken. Een doorverwijzing hoeft niet altijd nodig te zijn als het gaat om mentale klachten. Een praktijkondersteuner van de huisarts kan zelf prima in staat zijn om goede hulp in de eerstelijns (GGZ) te bieden. Gesprekken met cliënten hoeven niet lang te duren als de POH-GGZ de cliënt helpt om weer de regie te laten krijgen over het eigen hoofd.

Het doel van de eerstelijnszorg

Effectiever werken en de cliënt sneller helpen met zijn of haar probleem, dat is waar een POH-GGZ in de huisartsenpraktijk voornamelijk voor is bedoeld. Een huisarts zou daardoor minder cliënten naar een psycholoog moeten sturen als goede hulp al in de huisartsenpraktijk voorradig is. Op de website van Praktijksteun wordt er gesproken over kwaliteitsverbetering, scholing, regie houden op eigen ontwikkelingen en het bieden van praktische handvatten. Dat zijn goede ontwikkelingen, maar toch ontbreekt er iets.

Een belangrijk onderdeel dat over het hoofd wordt gezien is de cliënt de regie laten krijgen over het eigen hoofd. Door middel van coaching is dat mogelijk, zonder dat de inhoud van het probleem gedeeld hoeft te worden.

hulp eerstelijns ggz

Gesprekken met cliënten

In de huidige geestelijke gezondheidszorg wordt vaak medicatie voorgeschreven als het gaat om mentale klachten. Cliënten worden daardoor afhankelijk en hebben niet meer zelf de regie. Iemand, jong of oud, wordt beperkt in het zelf te laten ontdekken van de eigen oplossing voor zijn cognitieve of emotionele probleem. Praten of verlichten van het probleem kan soms wel helpen, maar belangrijker is dat de cliënt het probleem zelf aanpakt in drie fases:

  • Stap 1: Ontladen
  • Stap 2: Neutraliseren
  • Stap 3: Vervangen

Hoe zou het zijn als niet de professional, maar juist de cliënt aan het werk wordt gezet? En waarbij hij of zij weet hoe (weer) de baas te worden over zijn eigen denkprocessen? Veel praten is niet nodig als de cliënt zelf weet aan welke knoppen gedraaid kan worden. Met behulp van het inzetten van de MatriXmethode is dat mogelijk.

Hulp in de eerstelijns (GGZ)

Al jaren weten veel cliënten en professionals dat er goede resultaten worden geboekt met deze interventie. De cliënt wordt daarbij al in de eerstelijns goed geholpen en een verwijzing naar een psycholoog is vaak niet nodig. Wat is het effect daarvan als deze hulp beschikbaar is in de eerstelijnszorg? De POH-GGZ Adrie van der Wijst en huisarts Saboor Abed delen hun ervaringen met de MatriXmethode als coachingsinterventie in hun huisartsenpraktijk.

Voordat de huisarts en POH-GGZ de MatriXmethode toepasten geven ze vaak alleen tips en tools om iemand met een mentaal of psychisch probleem te helpen. Helaas was dat minder effectief dan nu. Het aantal verwijzingen is aanzienlijk verminderd: ongeveer 80% hoeft niet verwezen te worden naar de tweedelijnszorg zoals een psycholoog. Veel cliënten worden daarom al in de eerstelijns (huisartsenpraktijk) goed geholpen binnen enkele sessies.

Ze vertellen er zelf over:

De MatriXmethode inzetten als interventie

Eerlijk is eerlijk: de MatriXmethode kan in veel gevallen te mooi lijken om waar te zijn. Want waarom zou een cliënt binnen één tot drie sessies weer op de rit kunnen zijn zonder medicatie of te moeten vertellen wat er precies gebeurd is?

Toch is een grote kostenbesparing mogelijk in de huidige geestelijke gezondheidszorg. Als professionals in de GGZ willen dat cliënten goed geholpen worden, dan is een oplopende wachtlijst niet de oplossing. Ook de langdurige gesprekken, medicatie en verwijzingen helpen vaak niet.

Wat wel een oplossing is de cliënt zelf de eigen oplossing te laten bedenken en toepassen. Met de MatriXmethode is zowel de professionals als de cliënt veilig. De inhoud of oorzaak van het probleem hoeft namelijk niet gedeeld te worden. Dit wordt uitgelegd in deze animatie:

Conclusie

Hulp in de eerstelijns (GGZ) hoeft niet lang te duren of veel geld te kosten. Er proberen verschillende zorgverleners goede zorg te bieden, maar vaak wordt vergeten dat de cliënt simpelweg de regie wilt krijgen over het eigen hoofd. Door middel van coaching en de juiste vragen te stellen aan de cliënt, bedenkt en past de persoon zelf de eigen oplossing. De MatriXmethode is daarbij de sleutel. Het is een veilig interventie, want de inhoud van het probleem hoeft niet gedeeld te worden. Dat zorgt ervoor dat niet de professional, maar juist de cliënt aan het werk wordt gezet.

————

Ben je een professional en wil je het verschil maken? De MatriXmethode biedt een kortdurende, veilige en doelgerichte coachingsinterventie. Uit onderzoek en ervaringen blijkt dat cliënten vaak binnen één tot drie sessies van hun hulpvraag af zijn.

Ook interessant:

Al sinds de ontwikkeling van mijn MatriXmethode vanaf in 1991 gun ik iedereen de regie over het eigen hoofd. Als ontwikkelaar, spreker, auteur en trainer weet ik waarom zelfregie de basis is van een leven zonder complexe protocollen, het bijhouden van dossiers en langdurige gesprekken over de onderliggende oorzaak. Daarom willen professionals hun cliënten kortdurend, veilig en doelgericht helpen met hun mentale klachten. Zie jij ook de meerwaarde? Ik train je graag.
Reactie plaatsen

MEER WETEN?

Wil je je gesprekken effectiever maken?

Ontvang kosteloos één van de digitale boeken in je mailbox. Je weet hoe je jouw cliënt doeltreffender kunt helpen. Zonder langdurige, inefficiënte gesprekken en te worden belast met de probleemverhalen van je hulpvrager.
Downloads MatriXmethode